‘De digitale innovatie gaat hard’

11 augustus 2021 Xandra Veltman

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Vandaag het laatste deel met Roy Meenderink van Delaware.

Delaware International bestaat sinds 1981, Delaware Nederland sinds 2013. In de tussenliggende jaren en in de jaren daarna heeft het bedrijf zich alleen maar doorontwikkeld, vertelt Roy Meenderink. Dat geldt ook voor hemzelf. Van de 35 jaar dat hij actief is in de food, werkt hij er twintig in de ICT. Sinds januari is hij bij Delaware verantwoordelijk voor de business development food.

“Ik vind de ontwikkelingen waardevol. In Nederland zijn we vooral actief voor de MB, de Midsize Bedrijven. Onze kracht is dat we werken met onze ‘FAST-Solution for food’, gebaseerd op standaard ERP-oplossing van SAP S/4Hana. SAP is een van ’s werelds toonaangevende producenten van software om bedrijfsprocessen mee te managen. Ga maar na, ruim 230 miljoen cloudgebruikers en meer dan honderd oplossingen voor alle zakelijke functies. Ik ken geen bedrijf dat meer investeert aan innovatie van programma’s. SAP creëerde de standaard voor ERP-software, de Enterprice Resource Planning; zaken als Industry 4.0 staan allang in de cloud. Zeker in de food wil je snel kunnen schakelen met foodspecifieke oplossingen. Voor ons betekent die ‘SAP-standaard’ dat we kunnen investeren om de klant meerwaarde te bieden. Zo werken bij Delaware alleen al ruim honderd gespecialiseerde SAP-consultants. Dat klinkt massaal, maar juist daardoor kunnen we heel snel schakelen en processen bij een klant helpen verbeteren.

De innovatie gaat hard en je moet bedrijven kunnen begeleiden bij hun zakelijke en digitale transformaties. Dat doen we graag. Een voorbeeld daarvan is Nutri-Score. Over enige tijd is dit het enige erkende voedselkeuzelogo dat Nederlandse voedselproducten mogen gebruiken op Nederlandse verpakkingen. Het logo geeft in de kleuren van verkeerslichten en de letters A tot E een oordeel over de voedingswaarde van een product. Daarbij gaat het om de ingrediënten suiker, zout, vet, eiwitten, vezels, fruit, groente en noten en peulvruchten. Binnen onze FAST-Solution for food wordt alles voor je berekend en komt het juiste label op het juiste product. Automatisch. Je loopt vooruit op de feiten en bent volledig ontzorgd.”

Dit is het derde deel van de rondvraag Automatisering als ruggengraat van het bedrijf. Volgende week verschijnt deel 4. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 4-2021 of online op Vlees+ of Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Altijd op de hoogte blijven?