Het lijdt geen twijfel dat de pandemie het consumentengedrag heeft veranderd, terwijl ook energieprijzen vergelijken hierdoor veranderd is. De tarieven zijn immers fors gestegen sinds COVID-19 de wereld in zijn greep heeft. Consumenten hebben door de pandemie hun prioriteiten bijgesteld en verwachten meer dan ooit van de merken die ze kopen en de retailers waar ze kopen. In dit artikel vind je een paar vleestrends die hier zeker door zijn beïnvloed en in 2022 op de voorgrond zullen treden.

Nieuwe retailtechnologieën 

Technologie is eropuit om winkelen makkelijker te maken. Amazon heeft nu bijvoorbeeld testwinkels waarmee shoppers met een Amazon-account en een aangesloten creditcard aankopen kunnen scannen terwijl ze winkelen en de kassa overslaan. En zijn Alexa is de nieuwe winkelbuddy, die consumenten helpt items in een winkel te vinden of spraakaankopen mogelijk maakt. Volgens Midan hebben bijna 90 miljoen volwassenen in de VS een slimme luidspreker en ongeveer 20 procent van hen gebruikt hun luidsprekers voor winkelactiviteiten, zoals het onderzoeken en bestellen van producten of het volgen van leveringen. Ook in Nederland wordt alsmaar meer gebruik gemaakt van deze nieuwe retailtechnologieën. 

Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn zijn belangrijk voor consumenten, vooral in dit pandemische tijdperk. Flexitarisme, een plantaardig dieet met af en toe wat vlees, en reduceatarisme, een dieet gericht op het verminderen van de consumptie van dierlijke producten, zijn voedingsopties die consumenten steeds meer ter harte nemen. Of de motivatie van de consument nu voeding of milieu is, vleesverkopers en detailhandelaren moeten begrijpen welke voedingskenmerken het belangrijkst zijn voor welke segmenten en dienovereenkomstig verpakken en promoten. Dat kan het belang van eiwitten in het dieet benadrukken, een gemengd product voor flexitariërs bieden of verschillende productiepraktijken benadrukken.

Gemak

De COVID-pandemie heeft geleid tot een toename van wat het rapport 'convenience chasers' noemt - vleesconsumenten die op zoek zijn naar producten die passen bij hun tijd- en geldbeperkingen. Midan schat dat dit goed is voor 40 procent van de vleesconsumenten. Vleesverwerkers en marketeers worden aangemoedigd om kant-en-klare verpakkingen te leveren die gemakkelijk te identificeren, te openen en te bevriezen zijn, zonder knoeien en in de productgroottes die consumenten nodig hebben. Retailers kunnen een burn-out bij het koken in huis helpen oplossen door instore maaltijdpakketten of andere maaltijdoplossingen aan te bieden die voldoen aan de wens van de consument naar inspiratie en gemak.

Duurzaamheid

Duurzaamheid blijft belangrijk voor consumenten, maar zij kunnen een andere definitie hebben dan producenten. Producenten denken meestal in termen van milieu-impact. Consumenten hebben de neiging om zich te concentreren op dierenwelzijn. Vanuit beide hoeken beschouwen consumenten het probleem als urgent. Het Midan-rapport noemt een verschuiving van 32 procent in de richting van actie in Twitter-gesprekken over duurzaamheid in het afgelopen jaar. Dat omvat zowel persoonlijke actie van de consument als het aansporen van bedrijven om meer te doen. Vleesmerken moeten hun productieverhaal van boer tot bord vertellen, wetende dat consumenten de dierenwelzijnskant willen horen vóór het milieuverhaal. Door een specifiek element, zoals voedselverspilling of watergebruik, te targeten en te promoten, kunnen consumenten laten zien dat het merk proactief, verantwoordelijk en transparant is.

Altijd op de hoogte blijven?