De campagne voor de fabriek van De Vegetarische Slager heeft niet alleen Nederlandse crowdfundingrecords gebroken. Het initiatief heeft zich wereldwijd op de 39e plaats van de meest succesvolle crowdfundingcampagnes gevestigd.
De obligatiecampagne van De Vegetarische Slager voor de bouw van een fabriek in Breda voor de productie van plantaardige vleesvervangers blijkt één van de meest succesvolle crowdfundingcampagnes van Nederland. Binnen drie weken werd een bedrag van €2.499.500 opgehaald, de wettelijke limiet, waarmee de inschrijving voortijdig gesloten werd.
Overweldigende belangstelling
Oorspronkelijk stond de inschrijving voor de obligatiecampagne, die plaatsvond via MKB beurs NPEX, open tot vrijdag 4 december, maar overweldigende belangstelling zorgde voor eerdere sluiting op zondag 25 oktober. De obligaties worden op maandag 16 november betaalbaar gesteld. De obligatielening heeft een looptijd van 7 jaar tegen een rente van 5 procent. De campagne werd gevoerd met medewerking van Natuur & Milieu.
Duidelijke toename
Wereldwijd groeit de belangstelling voor crowdfunding, ook in Nederland neemt het aantal campagnes duidelijk toe. Succesvolle Nederlandse voorbeelden zijn Snappcar (560K) , Hillblock (900K) , Kromkommer (40K), T-Rex (230K) en WakaWaka (1 miljoen).
Deelnemers aan de obligatiecampagne van De Vegetarische Slager worden als grondlegger vermeld op de nieuwe fabriek die eind 2016 gereed zal zijn. Daarnaast krijgen de deelnemers 5 procent korting op hun aankopen bij De Vegetarische Slager.