Crowdfundingcampagne De Vegetarische Slager in wereldwijde top-40

De campagne voor de fabriek van De Vegetarische Slager heeft niet alleen Nederlandse crowdfundingrecords gebroken. Het initiatief heeft zich wereldwijd op de 39e plaats van de meest succesvolle crowdfundingcampagnes gevestigd.

De obligatiecampagne van De Vegetarische Slager voor de bouw van een fabriek in Breda voor de productie van plantaardige vleesvervangers blijkt één van de meest succesvolle crowdfundingcampagnes van Nederland. Binnen drie weken werd een bedrag van €2.499.500 opgehaald, de wettelijke limiet, waarmee de inschrijving voortijdig gesloten werd.

Overweldigende belangstelling

Oorspronkelijk stond de inschrijving voor de obligatiecampagne, die plaatsvond via MKB beurs NPEX, open tot vrijdag 4 december, maar overweldigende belangstelling zorgde voor eerdere sluiting op zondag 25 oktober. De obligaties worden op maandag 16 november betaalbaar  gesteld. De obligatielening heeft een looptijd van 7 jaar tegen een rente van 5 procent. De campagne werd gevoerd met medewerking van Natuur & Milieu.

Duidelijke toename

Wereldwijd groeit de belangstelling voor crowdfunding, ook in Nederland neemt het aantal campagnes duidelijk toe. Succesvolle Nederlandse voorbeelden zijn Snappcar (560K) , Hillblock (900K) , Kromkommer (40K), T-Rex (230K) en WakaWaka (1 miljoen).

Deelnemers aan de obligatiecampagne van De Vegetarische Slager worden als grondlegger vermeld op de nieuwe fabriek die eind 2016 gereed zal zijn. Daarnaast krijgen de deelnemers 5 procent korting op hun aankopen bij De Vegetarische Slager.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Plantaardig vlees blijft nicheproduct in Verenigde Staten

Plantaardig vlees blijft nicheproduct in Verenigde Staten

De hausse rondom plantaardig vlees lijkt voorbij te zijn in de Verenigde Staten. De aandelenkoersen van plantaardige producenten Beyond Meat en Impossible Foods zijn weggezakt en de consumenten haken af. Dat meldt het FD.

Onderzoek naar mogelijkheden productie van duurzaam kweekvlees in Europa

Onderzoek naar mogelijkheden productie van duurzaam kweekvlees in Europa

RESPECTfarms gaat onderzoeken of het mogelijk is om op een duurzame manier vlees te produceren op boerderijen zonder daar dieren voor te doden. Met hulp en subsidie uit Europa en steun van verschillende partners wordt in januari 2023 gestart met een haalbaarheidsstudie.

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

“We denken dat we uiteindelijk de koe kunnen verslaan”, zegt Edwin Bark, senior vicepresident bij Redefine Meat. Het bedrijf maakt 100% plantaardige producten met de smaak en textuur van vlees. Ze zijn de overall winnaar van de Horecava Innovation Award die op 9 januari uitgereikt zijn op Horecava.