Consumptie in mei toegenomen

attachment-004_food-image-VLS10355I04

De consumptie in Nederland is in mei weer aangetrokken, na een stabilisatie in april.

Consumenten gaven 1,4 procent meer uit dan in mei 2015, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. In april werd nog evenveel gespendeerd als een jaar eerder.

Voedings-en genotmiddelen

De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen zaten in mei met 2,3 procent in de lift. Eerder meldde onderzoeksbureau GfK dat de omzet van supermarkten in mei met 5 procent was toegenomen tot €3,39 miljard.

Duurzame goederen

Aan duurzame goederen, bijvoorbeeld woninginrichting en huishoudelijke apparaten, gaven consumenten 2,2 procent meer uit, aldus het CBS. Diensten, zoals woninghuur, verzekeringen, reizen met bus of trein en een bezoek aan een restaurant of de kapper waren goed voor 1 procent meer bestedingen. Verder werd 1,3 procent meer geconsumeerd aan overige goederen, waar bijvoorbeeld gas onder valt.

Positief gestemd over consumptie

Consumenten zijn nog altijd in meerderheid positief gestemd, blijkt uit peilingen van het statistiekbureau. Met een score van 1 ligt het consumentenvertrouwen in juli ook ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Daarmee is het vertrouwen nu ongeveer gelijk aan dat in mei.

Oordeel over economisch klimaat

Vorige maand waren consumenten in doorsnee wel iets optimistischer (plus 4). Vooral het oordeel over het economisch klimaat daalt. Dit heeft vermoedelijk te maken met alle onzekerheid rond de brexit. Ook de koopbereidheid is in juli een fractie afgenomen.

Lees ook
De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...