Consumptie in mei toegenomen

attachment-004_food-image-VLS10355I04

De consumptie in Nederland is in mei weer aangetrokken, na een stabilisatie in april.

Consumenten gaven 1,4 procent meer uit dan in mei 2015, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. In april werd nog evenveel gespendeerd als een jaar eerder.

Voedings-en genotmiddelen

De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen zaten in mei met 2,3 procent in de lift. Eerder meldde onderzoeksbureau GfK dat de omzet van supermarkten in mei met 5 procent was toegenomen tot €3,39 miljard.

Duurzame goederen

Aan duurzame goederen, bijvoorbeeld woninginrichting en huishoudelijke apparaten, gaven consumenten 2,2 procent meer uit, aldus het CBS. Diensten, zoals woninghuur, verzekeringen, reizen met bus of trein en een bezoek aan een restaurant of de kapper waren goed voor 1 procent meer bestedingen. Verder werd 1,3 procent meer geconsumeerd aan overige goederen, waar bijvoorbeeld gas onder valt.

Positief gestemd over consumptie

Consumenten zijn nog altijd in meerderheid positief gestemd, blijkt uit peilingen van het statistiekbureau. Met een score van 1 ligt het consumentenvertrouwen in juli ook ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Daarmee is het vertrouwen nu ongeveer gelijk aan dat in mei.

Oordeel over economisch klimaat

Vorige maand waren consumenten in doorsnee wel iets optimistischer (plus 4). Vooral het oordeel over het economisch klimaat daalt. Dit heeft vermoedelijk te maken met alle onzekerheid rond de brexit. Ook de koopbereidheid is in juli een fractie afgenomen.

Lees ook
KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

Veel slagers zagen het afgelopen jaar meer klanten in de winkel. KNS wil deze waardering voor de ambachtelijke slager behouden en lanceert daarom de online zomercampagne 'Dankzij de slager...'

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.