Consumptie in mei toegenomen

attachment-004_food-image-VLS10355I04

De consumptie in Nederland is in mei weer aangetrokken, na een stabilisatie in april.

Consumenten gaven 1,4 procent meer uit dan in mei 2015, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. In april werd nog evenveel gespendeerd als een jaar eerder.

Voedings-en genotmiddelen

De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen zaten in mei met 2,3 procent in de lift. Eerder meldde onderzoeksbureau GfK dat de omzet van supermarkten in mei met 5 procent was toegenomen tot €3,39 miljard.

Duurzame goederen

Aan duurzame goederen, bijvoorbeeld woninginrichting en huishoudelijke apparaten, gaven consumenten 2,2 procent meer uit, aldus het CBS. Diensten, zoals woninghuur, verzekeringen, reizen met bus of trein en een bezoek aan een restaurant of de kapper waren goed voor 1 procent meer bestedingen. Verder werd 1,3 procent meer geconsumeerd aan overige goederen, waar bijvoorbeeld gas onder valt.

Positief gestemd over consumptie

Consumenten zijn nog altijd in meerderheid positief gestemd, blijkt uit peilingen van het statistiekbureau. Met een score van 1 ligt het consumentenvertrouwen in juli ook ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Daarmee is het vertrouwen nu ongeveer gelijk aan dat in mei.

Oordeel over economisch klimaat

Vorige maand waren consumenten in doorsnee wel iets optimistischer (plus 4). Vooral het oordeel over het economisch klimaat daalt. Dit heeft vermoedelijk te maken met alle onzekerheid rond de brexit. Ook de koopbereidheid is in juli een fractie afgenomen.

Lees ook
ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Blijven gaan

Blijven gaan

"Mensen zijn thuis uitgebreider gaan koken omdat ze niet uit eten kunnen”, vertelt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven (Schijndel) in het openingsinterview van deze editie. Ik herken mezelf.

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

Nederland is de grootste vleesexporteur van de EU, gevolgd door Spanje, Duitsland, Polen en Denemarken. In 2020 exporteerde Nederland 3,6 miljard kilo vlees, goed voor 8,8 miljard euro. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.