Consumptie in mei toegenomen

attachment-004_food-image-VLS10355I04

De consumptie in Nederland is in mei weer aangetrokken, na een stabilisatie in april.

Consumenten gaven 1,4 procent meer uit dan in mei 2015, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. In april werd nog evenveel gespendeerd als een jaar eerder.

Voedings-en genotmiddelen

De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen zaten in mei met 2,3 procent in de lift. Eerder meldde onderzoeksbureau GfK dat de omzet van supermarkten in mei met 5 procent was toegenomen tot €3,39 miljard.

Duurzame goederen

Aan duurzame goederen, bijvoorbeeld woninginrichting en huishoudelijke apparaten, gaven consumenten 2,2 procent meer uit, aldus het CBS. Diensten, zoals woninghuur, verzekeringen, reizen met bus of trein en een bezoek aan een restaurant of de kapper waren goed voor 1 procent meer bestedingen. Verder werd 1,3 procent meer geconsumeerd aan overige goederen, waar bijvoorbeeld gas onder valt.

Positief gestemd over consumptie

Consumenten zijn nog altijd in meerderheid positief gestemd, blijkt uit peilingen van het statistiekbureau. Met een score van 1 ligt het consumentenvertrouwen in juli ook ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Daarmee is het vertrouwen nu ongeveer gelijk aan dat in mei.

Oordeel over economisch klimaat

Vorige maand waren consumenten in doorsnee wel iets optimistischer (plus 4). Vooral het oordeel over het economisch klimaat daalt. Dit heeft vermoedelijk te maken met alle onzekerheid rond de brexit. Ook de koopbereidheid is in juli een fractie afgenomen.

Lees ook
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

Nederlanders eten jaarlijks bijna 36 kilo vlees

Nederlanders eten jaarlijks bijna 36 kilo vlees

De Nederlandse vleesconsumptie ligt op bijna 36 kilo per jaar. Mannen eten gemiddeld 800 gram per week, vrouwen 550 gram. Dat is meer dan het advies van de Schijf van Vijf, namelijk maximaal 500 gram vlees. Het Voedingscentrum meer plantaardig en minder dierlijk eten. Dat is beter voor de gezondheid en het milieu.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.