Consumentenvertrouwen blijft positief

attachment-007_food-image-VLS10658I07

Het consumentenvertrouwen is in november gelijk gebleven. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. Daarmee blijft het vertrouwen op het hoogste niveau in ruim negen jaar, aldus het statistiekbureau.

Consumenten oordelen positiever over het economische klimaat. Wel nam de koopbereidheid wat af. ‘Consumenten zijn vooral negatiever over hun toekomstige financiële situatie. Verder vinden consumenten de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen’, aldus het CBS.

Met een stand van 12 ligt de graadmeter voor het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 met min 44.

Lees ook
Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

Nederland is de grootste vleesexporteur van de EU, gevolgd door Spanje, Duitsland, Polen en Denemarken. In 2020 exporteerde Nederland 3,6 miljard kilo vlees, goed voor 8,8 miljard euro. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.