Consumentenbond: ‘Veel onduidelijkheid op vleesetiketten’

attachment-001_food-image-VLS12848I01

Op vleesetiketten staan veel fouten. Consumenten worden zo op het verkeerde been gezet. Volgens de Consumentenbond knutselen fabrikanten heel wat af met vlees: ze plakken het, ontdooien het, voegen water toe of persen het. Dat mag wel, maar dan moet het wel op de etiketten staan.

In een brief aan minister Edtith Schippers (Volksgezondheid) vraagt de Consumentenbond daarom de capaciteit bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit uit te breiden. Zo kan er een betere controle op de etiketten komen. Ook wil de bond hogere boetes voor het overtreden van de regels en openbaarmaking van de onderzoeksresultaten naar de vleesetiketten.

Ook regeringspartij PvdA wil dat de NVWA meer gaat controleren op de juistheid van etiketten van producten. ‘Het is bijna onmogelijk te weten wat je eet. Deze bedrijven misleiden ons moedwillig’, stelt PvdA-Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers. Ze wil voor de zomer een plan van aanpak van het kabinet.

Volgens haar weten de grote voedselbedrijven op de etiketten altijd mooi recht te praten wat krom is. ‘En vaak zijn hun etiketten ronduit misleidend. Light pindakaas die vier keer zoveel suiker bevat als normale pindakaas. Of varkenssaucijsen waarbij niet vermeld wordt dat ze voor 20 procent uit goedkoop aardappel zetmeel bestaat. Ik wil daarom dat de NVWA extra inspecteurs gaat vrijmaken om etiketten te controleren. Deze bedrijven moeten weten dat als ze de boel bedonderen, ze ook hangen.’

Schippers zei donderdag in een debat in de Tweede Kamer dat een extern bureau begin volgend jaar komt met de resultaten van een onderzoek naar de etiketten. Zelf komt ze daarna met een plan om problemen rond de etiketten aan te pakken. Een eenduidig en helder etiket is volgens Schippers van groot belang, voor mensen die allergisch zijn voor bepaalde stoffen of producten, maar ook voor anderen.

Lees in de Industriespecial van december meer over dit onderwerp. Yvon Bemelman gaat aan de hand van voorbeelden dieper op het onderwerp in. Op 22 december vallen zowel Vleesmagazine als de Industriespecial bij u op de mat.

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar de Verenigde Staten. Vandaag, 11 oktober 2021, start de bouw van vier boerderijen in de Indiana. De Kipster eieren en vlees liggen voor Kerst 2022 in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger.