Consumentenbond: 'Bijna helft van lamsvleesproducten niet puur lamsvlees'

27 september 2016 Vleesmagazine

De vleessector staat opnieuw in een kwaad daglicht, na de publicatie van de resultaten van een onderzoek door de Consumentenbond. Die stelde bij een controle van 150 fraudegevoelige producten vast, dat het bij bijna de helft van de dertig onderzochte lamsvleesproducten van restaurants en slagerijen in Amsterdam, niet om puur lamsvlees gaat.

'Drie jaar na de paardenvleesaffaire zijn er nog steeds veel problemen met de echtheid van levensmiddelen', dat stelt de Consumentenbond naar aanleiding van het onderzoek, waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd. De Consumentenbond onderzocht ruim 150 fraudegevoelige producten, waaronder lamsvlees, en in 20 procent van de gevallen was het product niet wat het zou moeten zijn.

Rund of kalkoen

De Consumentenbond stelde afwijkingen vast bij manukahoning (50 procent*), lamsvlees (47 procent*), extra vergine olijfolie (31 procent*), oregano (11 procent*) en kabeljauw (3 procent*). Voor het lamsvleesonderzoek werden tien lamscurry's, tien porties lamsgehakt en tien keer lamsshoarma of -kebab gekocht bij restaurants en slagerijen in Amsterdam (29 bedrijven) en Diemen (één bedrijf). In veertien van de dertig gevallen bleek het niet om puur lamsvlees te gaan. Zes keer zat er geen spoortje lamsvlees in, maar in plaats daarvan rund of kalkoen. In acht andere porties zat wel wat lam, maar ook ten minste 40 procent ander vlees.

'Te gek voor woorden'

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar iets krijgt wat geen lamsvlees bevat. Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgens vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

Zeven maatregelen

In 2013 presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. Combée: ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor bijvoorbeeld verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren.’

Zorgen onder consumenten

Naast het laboratoriumonderzoek vroeg de Consumentenbond ook ruim duizend consumenten naar hun mening over voedselfraude. Twee derde van de ondervraagden geeft aan zich zorgen te maken over voedselfraude. Consumenten geven verder aan dat betere en frequentere controles in combinatie met strengere regelgeving kunnen helpen bij het aanpakken van voedselfraude.

*Percentage afwijkingen bij de onderzochte monsters

Altijd op de hoogte blijven?