Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voor dit onderzoek lieten het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam ruim 500 deelnemers boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Ze moesten voor het hele huishouden boodschappen doen voor zeven keer ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Sommigen kregen te maken met 30 procent duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Onderzoek aankoop vlees

De onderzoekers zagen dat deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie 386 gram minder vlees kochten. De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Een hogere prijs zorgde ervoor dat de testpersonen 144 gram minder vlees kochten. Alleen de informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat consumenten daar zelf aan kunnen doen had geen effect.

Conclusie

Op basis van dit onderzoek concluderen het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam dat het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie de grootste daling in de verkoop van vlees veroorzaakt. Alleen een prijsverhoging of alleen informatie heeft minder tot geen effect. Alle resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

Het RIVM publiceert een nieuw onderzoek naar de vleesconsumptie onder jongvolwassenen (18-35 jaar). Vooral het verlaten van het ouderlijk huis en samenwonen met huisgenoten heeft invloed op de vleesconsumptie.

Meer contact

Meer contact

Persoonlijk contact, het lijkt soms een toverwoord als het gaat om marketing en zaken doen, maar ik denk dat we in deze tijd na corona allemaal merken hoe bijzonder het eigenlijk is.

Vleesbranche in de media – Week 20

Vleesbranche in de media – Week 20

Een video over een dierenarts in een groot slachthuis, een dichtende poelier en zelfgekweekt bizonvlees in België. Wat kwam er deze week over de vleesbranche voorbij in andere media?