Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voor dit onderzoek lieten het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam ruim 500 deelnemers boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Ze moesten voor het hele huishouden boodschappen doen voor zeven keer ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Sommigen kregen te maken met 30 procent duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Onderzoek aankoop vlees

De onderzoekers zagen dat deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie 386 gram minder vlees kochten. De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Een hogere prijs zorgde ervoor dat de testpersonen 144 gram minder vlees kochten. Alleen de informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat consumenten daar zelf aan kunnen doen had geen effect.

Conclusie

Op basis van dit onderzoek concluderen het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam dat het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie de grootste daling in de verkoop van vlees veroorzaakt. Alleen een prijsverhoging of alleen informatie heeft minder tot geen effect. Alle resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

In Berlijn startte op 20 januari de vakbeurs Grüne Woche. Minister Christianne van der Wal-Zeggelink van Stikstof bezocht hier de stand van Nederland Vleesland. Voorzitters van de deelnemende partijen praatten de minister bij over dit initiatief.

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Europa gaf in 2022 minder subsidie aan vleesreclames. Europese Commissie minderde de steun voor de promotie van vlees met zo’n 14 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht.

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Geen reclame voor vlees, vis en fossiele brandstoffen meer bij bushokjes in Noord-Holland. Dat is besloten door de Provinciale Staten van Noord-Holland. Organisaties uit de vleessector zijn het niet eens met dit verbod. Nederland Vleesland en LTO Noord vinden dit geen zaak voor regionale politici en wijzen op de gezonde eigenschappen van vlees en de...