Afgelopen jaar kozen consumenten vaker voor biologisch. Volgens een analyse van GfK gaven consumenten in 2022 36 procent meer uit aan biologische producten. GfK presenteerde het onderzoek tijdens de Biobeurs.
Het aantal huishoudens dat wel eens biologisch koopt, steeg ten opzichte van 2020 naar 96,4 procent. Afgelopen jaar kozen consumenten 33 keer voor biologisch, in 2020 was dit nog 29 keer. Ook de gemiddelde besteding per biologische aankoop steeg, van 4,50 euro naar 5,30 euro. De totale biologische omzet bedroeg 1,4 miljard euro, 36 procent meer dan in 2020. Van de biologische omzet kwam 73 procent voort uit verkoop in de supermarkt.
De totale biologische omzet steeg het afgelopen jaar met 36 procent. De verkoop van biologische versproducten groeide harder (+ 41 procent) dan de verkoop van biologische kruidenierswaren (+ 25 procent). Biologische versproducten waren goed voor 68 procent van de biologische omzet. Kortom, consumenten kopen meer versproducten dan biologische houdbare producten.
GfK onderzocht ook de impact van de crisis op huishoudens: 68,4 procent van de biologische omzet komt van groepen die (nog) geen last hebben van de crisis. Biologisch werd vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Samen waren zij goed voor 60 procent van de totale omzet.
Gezonde ingrediënten bleek de belangrijkste reden voor de keuze voor biologische voeding (41 procent). Consumenten die biologisch al belangrijk vinden, hadden een biologisch omzet aandeel dat 5 keer hoger lag dan consumenten die geen biologische voorkeur hebben. “Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet”, aldus Bionext.
De consumentencampagne de Mooiste Boodschap is bio helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch van het Ministerie van LNV, om voor 2030 naar 15 procent biologisch te groeien, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een TV-Spot.
Bron: Bionext
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.
|