Consumenten geven minder uit aan voedingsmiddelen

attachment-005_food-image-1536699

Consumenten hebben in juli minder aan genots- en voedingsmiddelen uitgegeven dan een jaar eerder.

Consumenten gaven in juli 1,6 procent minder uit aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde maand een jaar eerder. De daling valt vooral op omdat er in totaal 1,3 procent meer is uitgegeven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat geen oorzaak noemt voor de uitgavendaling op voedings- en genotmiddelen. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en het aantal koopdagen dat de maand telt.

Stijging duurzame consumptiegoederen

De stijging van de totale uitgaven komt doordat consumenten meer uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. De uitgaven aan deze duurzame consumptiegoederen stegen met maar liefst 5,4 procent, mede veroorzaakt door de stijgende woningmarkt. Bovendien werd aan gas- en motorbrandstoffen 1,5 procent meer uitgegeven.  Verder werd 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

September fractie gunstiger

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september per saldo een fractie gunstiger dan in juli. Ze waren wel slechter dan in augustus. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verslechtering in september ten opzichte van augustus komt onder meer omdat het oordeel over toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is geworden.

Lees ook
Andere kost - Pleidooi voor een gezonder en duurzamer voedselsysteem

Andere kost - Pleidooi voor een gezonder en duurzamer voedselsysteem

De negatieve impact van ongezond eten is enorm. Dit wordt overduidelijk gemaakt in Andere kost. Jaap Seidell en Jutka Halberstadt zien met lede ogen aan dat de stille epidemie van ongezonde eetpatronen maar niet de benodigde politieke en maatschappelijke urgentie krijgt. De coronapandemie heeft weer eens duidelijk gemaakt dat met name de mensen die...

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Essentiële stappen voor representatieve monstername

Essentiële stappen voor representatieve monstername

Voedingsmiddelenproducenten dragen een grote verantwoordelijkheid als het gaat om voedselveiligheid. Betrouwbare monstername is hierin essentieel en kan ongewenste gevolgen van besmet voedsel voorkomen. Maar hoe garandeer je een representatief monster?