Consumenten geven minder uit aan voedingsmiddelen

attachment-005_food-image-1536699

Consumenten hebben in juli minder aan genots- en voedingsmiddelen uitgegeven dan een jaar eerder.

Consumenten gaven in juli 1,6 procent minder uit aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde maand een jaar eerder. De daling valt vooral op omdat er in totaal 1,3 procent meer is uitgegeven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat geen oorzaak noemt voor de uitgavendaling op voedings- en genotmiddelen. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en het aantal koopdagen dat de maand telt.

Stijging duurzame consumptiegoederen

De stijging van de totale uitgaven komt doordat consumenten meer uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. De uitgaven aan deze duurzame consumptiegoederen stegen met maar liefst 5,4 procent, mede veroorzaakt door de stijgende woningmarkt. Bovendien werd aan gas- en motorbrandstoffen 1,5 procent meer uitgegeven.  Verder werd 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

September fractie gunstiger

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september per saldo een fractie gunstiger dan in juli. Ze waren wel slechter dan in augustus. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verslechtering in september ten opzichte van augustus komt onder meer omdat het oordeel over toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is geworden.

Lees ook
Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.

Nieuw Belgisch rundvleeslabel gelanceerd

Nieuw Belgisch rundvleeslabel gelanceerd

In het Waalse Fernelmont, vlakbij Namen, is op 26 april het nieuwe label Pré de chez nous gelanceerd. Een nieuw Belgisch label voor lokaal en duurzaam rundvlees. De Belgische ambachtelijke slagers gaan de producten met dit label verkopen.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.