Consumenten geven minder uit aan voedingsmiddelen

attachment-005_food-image-1536699

Consumenten hebben in juli minder aan genots- en voedingsmiddelen uitgegeven dan een jaar eerder.

Consumenten gaven in juli 1,6 procent minder uit aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde maand een jaar eerder. De daling valt vooral op omdat er in totaal 1,3 procent meer is uitgegeven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat geen oorzaak noemt voor de uitgavendaling op voedings- en genotmiddelen. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en het aantal koopdagen dat de maand telt.

Stijging duurzame consumptiegoederen

De stijging van de totale uitgaven komt doordat consumenten meer uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. De uitgaven aan deze duurzame consumptiegoederen stegen met maar liefst 5,4 procent, mede veroorzaakt door de stijgende woningmarkt. Bovendien werd aan gas- en motorbrandstoffen 1,5 procent meer uitgegeven.  Verder werd 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

September fractie gunstiger

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september per saldo een fractie gunstiger dan in juli. Ze waren wel slechter dan in augustus. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verslechtering in september ten opzichte van augustus komt onder meer omdat het oordeel over toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is geworden.

Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.