Consumenten geven minder uit aan voedingsmiddelen

attachment-005_food-image-1536699

Consumenten hebben in juli minder aan genots- en voedingsmiddelen uitgegeven dan een jaar eerder.

Consumenten gaven in juli 1,6 procent minder uit aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde maand een jaar eerder. De daling valt vooral op omdat er in totaal 1,3 procent meer is uitgegeven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat geen oorzaak noemt voor de uitgavendaling op voedings- en genotmiddelen. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en het aantal koopdagen dat de maand telt.

Stijging duurzame consumptiegoederen

De stijging van de totale uitgaven komt doordat consumenten meer uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. De uitgaven aan deze duurzame consumptiegoederen stegen met maar liefst 5,4 procent, mede veroorzaakt door de stijgende woningmarkt. Bovendien werd aan gas- en motorbrandstoffen 1,5 procent meer uitgegeven.  Verder werd 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

September fractie gunstiger

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september per saldo een fractie gunstiger dan in juli. Ze waren wel slechter dan in augustus. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verslechtering in september ten opzichte van augustus komt onder meer omdat het oordeel over toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is geworden.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook bij de slager. Reden voor Koninklijke Nederlandse Slagers om stil te staan bij de duurzame innovaties in de branche. Zoals producten gemaakt van reststromen uit de worstmakerij, hybride producten, en de onlangs ontwikkelde plantaardige grondstoffengel.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.