Consumenten geven minder uit aan voeding

attachment-004_food-image-VLS11176I04

Nederlandse consumenten hebben in juni 1,1 procent minder uitgegeven aan voedings- en genotsmiddelen dan een jaar eerder. In totaal gaven consumenten 0,8 procent meer uit tijdens de maand.

Dat blijkt uit vanmorgen gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vooral aan duurzame goederen en diensten werd meer besteed. Er werd vorige maand 1,8 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen. Vooral aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteedden ze meer dan een jaar eerder. Behalve aan voedingsmiddelen werd ook veel minder uitgegeven aan overige goederen, zoals gas. Aan diensten, zoals woningverhuur, reizen met bus of trein en een bezoek aan een restaurant of kapper, werd 1,7 procent meer uitgegeven. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Consumenten positiever ingesteld

Het CBS meldde vandaag tevens dat consumenten in augustus iets positiever zijn dan in juli. Dat komt doordat consumenten positiever oordelen over het economisch klimaat. De koopbereidheid neemt daarentegen een fractie af. Het consumentenvertrouwen steeg 1 punt en komt uit op 2. Op dat niveau ligt het consumentenvertrouwen in augustus ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 op min 44.

Werkloosheid daalt verder

Intussen is ook de werkloosheid opnieuw gedaald, zo blijkt uit CBS-cijfers over juli. Het CBS telde vorige maand 541.000 werklozen. Dat is 6 procent van de beroepsbevolking, terwijl in juni nog 6,1 procent van de beroepsbevolking ongewenst geen betaalde baan had. Ook het aantal WW-uitkeringen lag lager dan in voorgaande maanden. Uitkeringsinstantie UWV verstrekte eind juli 432.000 uitkeringen, dat waren er 6000 minder dan in juni. De werkloosheid toont sinds februari 2014 een dalende lijn, nadat in die maand een piek van 699.000 werklozen werd bereikt. Door het aanhoudende herstel van de arbeidsmarkt waren er in Nederland vorige maand 62.000 werklozen minder dan in juli 2015.

Sterkste daling bij 45-plussers

De sterkste daling vond het CBS bij 45-plussers. In die groep zakte de werkloosheid naar 5,6 procent, van 6,4 procent een jaar geleden. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden 300.000 nieuwe werkloosheidsuitkeringen verstrekt door het UWV. Dat waren er 50.000 minder dan een jaar eerder. Vanuit alle sectoren nam het aantal nieuwe WW-uitkeringen af, met uitzondering van het grootwinkelbedrijf.

Lees ook
Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...