Consumenten geven meer uit aan voeding

geld

Consumenten hebben in juni ruim 2 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Aan kleding en woninginrichting gaven consumenten bijna 5 procent meer uit dan een jaar eerder. De totale huishoudelijke consumptie steeg met ruim 2 procent, aldus het statistiekbureau.

Meer geld uitgegeven aan diensten

Verder werd meer uitgegeven aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkt het statistiekbureau op.

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in augustus gunstiger dan in juni.

Lees ook
Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Essentiële stappen voor representatieve monstername

Essentiële stappen voor representatieve monstername

Voedingsmiddelenproducenten dragen een grote verantwoordelijkheid als het gaat om voedselveiligheid. Betrouwbare monstername is hierin essentieel en kan ongewenste gevolgen van besmet voedsel voorkomen. Maar hoe garandeer je een representatief monster?