Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

sander-dalhuisen-nA6Xhnq2Od8-unsplash

Beeld: Sanders Dalhuisen via Unsplash

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Ontwikkelaars zijn hard aan het werk om kweekvlees te produceren dat lekker, milieuvriendelijk én betaalbaar is. Maar dat heeft allemaal alleen zin als consumenten bereid zijn het te eten. Panelwizard vroeg namens ABN ARMO aan 1017 mensen hoe ze aankijken tegen de consumptie van kweekvlees. Ruim 4 op de 10 deelnemers is enthousiast (41%) en gaat ervoor, mits prijs, smaak en textuur goed zijn. Een kwart (23%) twijfelt en 35% van de deelnemers laat een stukje kweekvlees voorlopig staan.

Argumenten om te kiezen voor kweekvlees hebben vooral te maken met milieu en dierenwelzijn. De mensen die het resoluut afwijzen doen dat onder andere vanwege het nagemaakte karakter en/of omdat dierlijk vlees de voorkeur heeft. Twijfelaars hebben bedenkingen bij de gezondheid en veiligheid van het kweekvlees en willen daar meer over te weten komen voor ze een beslissing maken.

Sleutelfactoren

De bevindingen sluiten aan bij een onderzoek uit 2020 van Universiteit Maastricht. Daaruit bleek dat consumenten openstaan voor kweekvlees, mits ze voldoende worden voorgelicht en de voordelen bekend zijn. Als dat zo is, zijn ze bovendien bereid er iets meer voor te betalen. Een tweede belangrijke factor is in hoeverre iemand een nieuw voedingsmiddel als "natuurlijk" ziet. Een onzeker aspect voor kweekvlees vanwege het industriële karakter ervan, noemt ABN AMRO. Daar sluit op aan dat het algemene imago van een nieuw voedingsmiddel ook belangrijk is voor de consument. Kweekvlees wordt momenteel vooral in beeld gebracht in een laboratorium-setting; dat kan vertrouwen opwekken, maar ook overkomen als experimenteel en kunstmatig. Dit in tegenstelling tot dierlijk vlees, dat veelal ook een industrieel karakter heeft, maar niet op die manier in beeld wordt gebracht en dus een ander imago heeft.

Het inspelen op deze bezwaren en voorkeuren vraagt vooral transparantie en intensieve communicatie door bedrijven uit de sector, aldus het verslag van de bank. In de praktijk is dat momenteel nog lastig, want kweekvlees is volop in ontwikkelig en bedrijven willen hun geheim (nog) niet prijsgeven.

Dossiers
Lees ook
ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor...

ABN Amro: ‘Prijzen varkenshouderij onder druk’

ABN Amro: ‘Prijzen varkenshouderij onder druk’

De prijzen in de varkenshouderij staan onder druk. Dit wordt zowel veroorzaakt door de coronacrisis als door de Afrikaanse varkenspest, aldus ABN Amro. De bank verwacht dat de volumes in dit segment volgend jaar nog dalen als gevolg van maatschappelijke druk met betrekking tot de stikstofproblematiek en geuroverlast.De coronacrisis heeft een flinke...

Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Door de samenwerkingen met Category & Trade Company en Prime Retail & Trade Solutions kan Makro nu gerichter beslissingen nemen op het gebied van het assortiment, prijs en promotie. Dit is uniek in de wereld van groothandels.Het inkoopgedrag bij groothandels is volop in beweging, ook bij groothandels is steeds meer behoefte aan een gerichte klantenbenadering....