Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

sander-dalhuisen-nA6Xhnq2Od8-unsplash

Beeld: Sanders Dalhuisen via Unsplash

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Ontwikkelaars zijn hard aan het werk om kweekvlees te produceren dat lekker, milieuvriendelijk én betaalbaar is. Maar dat heeft allemaal alleen zin als consumenten bereid zijn het te eten. Panelwizard vroeg namens ABN ARMO aan 1017 mensen hoe ze aankijken tegen de consumptie van kweekvlees. Ruim 4 op de 10 deelnemers is enthousiast (41%) en gaat ervoor, mits prijs, smaak en textuur goed zijn. Een kwart (23%) twijfelt en 35% van de deelnemers laat een stukje kweekvlees voorlopig staan.

Argumenten om te kiezen voor kweekvlees hebben vooral te maken met milieu en dierenwelzijn. De mensen die het resoluut afwijzen doen dat onder andere vanwege het nagemaakte karakter en/of omdat dierlijk vlees de voorkeur heeft. Twijfelaars hebben bedenkingen bij de gezondheid en veiligheid van het kweekvlees en willen daar meer over te weten komen voor ze een beslissing maken.

Sleutelfactoren

De bevindingen sluiten aan bij een onderzoek uit 2020 van Universiteit Maastricht. Daaruit bleek dat consumenten openstaan voor kweekvlees, mits ze voldoende worden voorgelicht en de voordelen bekend zijn. Als dat zo is, zijn ze bovendien bereid er iets meer voor te betalen. Een tweede belangrijke factor is in hoeverre iemand een nieuw voedingsmiddel als "natuurlijk" ziet. Een onzeker aspect voor kweekvlees vanwege het industriële karakter ervan, noemt ABN AMRO. Daar sluit op aan dat het algemene imago van een nieuw voedingsmiddel ook belangrijk is voor de consument. Kweekvlees wordt momenteel vooral in beeld gebracht in een laboratorium-setting; dat kan vertrouwen opwekken, maar ook overkomen als experimenteel en kunstmatig. Dit in tegenstelling tot dierlijk vlees, dat veelal ook een industrieel karakter heeft, maar niet op die manier in beeld wordt gebracht en dus een ander imago heeft.

Het inspelen op deze bezwaren en voorkeuren vraagt vooral transparantie en intensieve communicatie door bedrijven uit de sector, aldus het verslag van de bank. In de praktijk is dat momenteel nog lastig, want kweekvlees is volop in ontwikkelig en bedrijven willen hun geheim (nog) niet prijsgeven.

Dossiers
Lees ook
Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop, zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland.De pilot laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat....

Minister Schouten presenteert Nationale Eiwitstrategie

Minister Schouten presenteert Nationale Eiwitstrategie

Nederland stimuleert de komende vijf tot tien jaar de teelt van eiwitrijke gewassen om minder afhankelijk te worden van import van eiwitrijke grondstoffen van buiten de Europese Unie. Ook investeert het Rijk de komende jaren in onderzoek naar nieuwe eiwitrijke bronnen voor zowel mensen als dieren. Daarnaast wil het kabinet verder experimenteren met...