Consumenten blijven onverminderd positief

De stemming onder consumenten is in juli even positief als in juni. Het consumentenvertrouwen blijft 23. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook de bereidheid om aankopen te doen was volgens het statistiekbureau onveranderd, net als het oordeel over het economische klimaat.

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in juli ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41. Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 boven de 20.

Hogere uitgaven voedingsmiddelen

Het CBS kwam ook met cijfers over de consumentenbestedingen in mei naar buiten. In deze maand werd 1,9 procent meer besteed dan in mei 2017. Er werd vooral meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen en aan diensten, zoals verzekeringen, woninghuur, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper. Aan duurzame goederen, zoals auto’s, meubels en kleding, werd 1 procent meer uitgegeven dan in mei 2017.

Gunstige omstandigheden

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in juli net zo gunstig als in mei.

[intermezzo:1]
Lees ook
Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...

Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.