Consumenten besteden meer

Klant vergrijst

Consumenten hebben in mei ruim 2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De groei is wel wat lager dan in de voorgaande maand.

Er werd in mei vooral meer uitgegeven aan kleding en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen werd circa 1 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Verder hebben consumenten in mei bijna 3 procent meer besteed aan overige goederen.

Ook aan diensten als woninghuur, reizen met bus en trein en het bezoek aan kapper of restaurant werd meer besteed. De diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, zo merkte het CBS op.

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in juli iets gunstiger dan in mei.

Lees ook
CBS: Verdere daling aantal slagersbedrijven

CBS: Verdere daling aantal slagersbedrijven

Het aantal slagersbedrijven is in het tweede kwartaal van dit jaar met 1,6 procent afgenomen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Meer contact

Meer contact

Persoonlijk contact, het lijkt soms een toverwoord als het gaat om marketing en zaken doen, maar ik denk dat we in deze tijd na corona allemaal merken hoe bijzonder het eigenlijk is.

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.