‘Consument wil meer plantaardige producten in supermarkt’

De Nederlandse consument vindt de huidige keuze aan plantaardige producten in de supermarkt te beperkt. Dit blijkt uit de Nederlandse resultaten van een groot Europees consumentenonderzoek van ProVeg.

Vooral in de categorieën kaas, kant-en-klaarmaaltijden en gebak laten supermarkten kansen liggen. De klanten van Aldi en Lidl blijken het minst tevreden. ProVeg vroeg in een enquête aan 1.285 consumenten, die in de voorbije drie maanden één of meer plantaardige producten in de supermarkt kochten, naar hun ervaring met het kopen en consumeren van plantaardige producten. De steekproef omvatte zowel reducers (mensen die minder dierlijke producten eten) als plant-based eaters (mensen die geheel of grotendeels plantaardig eten). De uitkomsten van het onderzoek kunnen fabrikanten en supermarkten helpen om prioriteiten te identificeren voor productverbetering en -ontwikkeling.

Vlees op twee

Hoewel Nederlanders over het algemeen positief zijn over de kwaliteit van door hen geconsumeerde plantaardige producten, geven zij aan dat zij graag meer keuze zouden willen hebben. Het liefst zien zij een grotere variatie aan plantaardige kaas in de supermarkt. Daarna zijn producten die vlees nabootsen het meest gevraagde product. Kant-en-klaar maaltijden staan bij hen op de derde plaats. Plant-based eaters zijn daarentegen vooral op zoek naar meer plantaardig gebak en chocola.

Klanten Aldi en Lidl minst tevreden

De resultaten laten ook verschillen zien tussen supermarkten onderling. Klanten van Albert Heijn, Jumbo, Ekoplaza en Plus waren relatief goed te spreken over hun ervaring met het kopen van plantaardige producten in hun supermarkt. Klanten van de Lidl en Aldi waren aanmerkelijk minder tevreden, met name wat betreft de variatie en zichtbaarheid van producten.

Kans op verdubbeling

Pablo Moleman, Manager Food Industry & Foodservice bij ProVeg zegt: ‘Uit het onderzoek maken wij op dat de plantaardige markt nog steeds enorme groeimogelijkheden biedt. Ook aan productcategorieën waarvan relatief weinig consumenten aangeven ze recent te hebben geconsumeerd, zoals plantaardige vis, blijkt een grote behoefte te bestaan. De lage consumptie lijkt dus eerder het gevolg van een gebrek aan aanbod dan een gebrek aan vraag. Juist daar liggen kansen voor voedselfabrikanten om nieuwe markten aan te boren en voor supermarkten om zich te onderscheiden.’

Vleesvervangers

Voor voorspellingen over de groei van plantaardige productcategorieën kan de retail kijken naar de markt voor vleesvervangers. Die markt zal in de komende vijf jaar verdubbelen, zo is de verwachting. Volgens cijfers van Markets and Markets wordt de markt in 2019 geschat op 12,1 miljard Amerikaanse dollar en zal naar verwachting jaarlijks groeien met ongeveer 15 procent tot bijna 28 miljard in 2025. Ter vergelijking: de wereldwijde vleesmarkt zal volgens Kearney slechts met 3 procent per jaar groeien.

Moleman: ‘We raden supermarkten aan zich te concentreren op het uitbreiden van hun assortiment van deze veelgevraagde producten. De resultaten ondersteunen het idee dat smaakvolle en betaalbare plantaardige producten aan een grote vraag voldoen in een snel groeiende en winstgevende markt.’

 
Lees ook
Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

CEO Peter-Paul Zandbergen van Jan Zandbergen Group sloeg dinsdag 26 oktober symbolisch de eerste paal in de grond voor de bouw van het nieuwe Food Ontwikkelingscentrum.

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.