Consument wil meer betalen voor vlees

12 september 2016

De consument is steeds vaker bereid extra te betalen voor vlees met een dierenwelzijnskeurmerk. De markt voor duurzaam en biologisch vlees neemt daardoor een enorme vlucht. Dit blijkt uit de vijfde Vion Consumer Monitor.

De Vion Consumer Monitor is erop gericht de vleeskoper en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen. Het onderzoek is door het vleesconcern voor de vijfde keer gehouden onder ruim 2.500 huishoudens uit het GfK huishoudpanel.

Belang dierenwelzijn stijgt

Wat deze jaargang opvalt is dat het belang van dierenwelzijn voor de consument flink toeneemt. Vlees, afkomstig van dieren die een goed leven hebben gehad, wordt steeds belangrijker. ‘Het maakt hierbij niet uit waar de consument het vlees koopt, bij een full service supermarkt of de discounter, bij een landelijke of een regionale formule. Het belang van dierenwelzijn stijgt flink en daar wil men ook voor betalen,’ zegt Research Manager Hans Sulkers van Vion. ‘Je zou denken dat klanten van discounters er anders over denken, maar niets is minder waar.’

Verantwoord vlees heeft prijskaartje

De trend was al langer zichtbaar, maar nieuw is dat de consument nu ook echt op grotere schaal bereid is om meer te betalen. Sulkers: ‘Consumenten beginnen te begrijpen dat verantwoord vlees ook een prijskaartje heeft. Veel grote retailers zijn overgestapt op Good Farming Star (varkensvlees 1 Ster Beter Leven van de Dierenbescherming) en daarnaast neemt de markt voor biologisch vlees een enorme vlucht. De omzet van biologisch vlees groet met zo’n 6 tot 7 procent per jaar.’

Gezinssamenstelling maakt niet uit

Deze ontwikkeling wordt breed gedragen en daarbij maken de leeftijd van de consument, de gezinssamenstelling, de regio, het inkomen of de gebruiksfrequentie van vlees niets uit. ‘We zien bovendien dat de consument vlees nauwelijks links laat liggen, maar het wordt wel minder frequent en in kleinere porties gekocht. Kwaliteit is bij de aankoop heel belangrijk geworden en de voorkeur voor vlees met een Beter Leven Keurmerk stijgt dan ook’, vult Shopper Marketing Manager Retail Jelle Boeser aan.

Vijf miljoen consumenten

Good Farming Star heeft de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt. Het CBL-convenant, waarin supermarkten hebben vastgelegd om alleen nog duurzaam geproduceerd varkensvlees aan te bieden, heeft de productie in een stroomversnelling gebracht. ‘We hebben vorig jaar een aantal overeenkomsten gesloten met retailers. Inmiddels is Good Farming Star-vlees dagelijks beschikbaar voor meer dan vijf miljoen consumenten. We hebben een vers vlees-stroom en daar komt binnenkort een vleeswarenstroom bij. Nu al bedraagt Good Farming Star ongeveer de helft van onze vers-vlees-afzet in Nederland; de verwachting is dat dit aandeel steeds groter wordt’, denkt Ron Lenferink, Commercieel Directeur Retail.

Lees meer over de uitkomsten van de Vion Consumer Monitor in Vleesmagazine 9 die eind september verschijnt.

Altijd op de hoogte blijven?