‘Consument kiest voor prettige winkelervaring’

attachment-003_food-image-VLS10055I03

Hoewel een groot deel van de Nederlandse consumenten wordt beschouwd als ‘zuinige, bewuste budgeteerder’ wordt de keuze voor een winkel bepaald door de ‘prettige winkelervaring’.

Dat blijkt uit de Nielsen Shopper Trends enquête waarin onderzoek wordt gedaan naar vermogen en klantloyaliteit in de detailhandel in meer dan 50 markten. Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent van de Nederlandse shoppers bestaat uit zuinige, bewuste budgeteerders, waarmee wordt bedoeld dat ze alleen kopen wat ze nodig hebben en waarvoor ze ruimte hebben in hun budget.

Nederlander nog altijd erg prijsbewust

De Nederlandse consument is altijd prijsbewust geweest. Het is daarom volgens Nielsen niet verrassend dat 52 procent beweert de prijzen te kennen van de meeste producten die ze kopen en dat ze het merken wanneer prijzen veranderen. Ondanks de opleving van de Nederlandse economie blijft het Nederlandse winkelende publiek prijsbewust.

In contrast met rest van de wereld

Deze trend staat in schril contrast met de rest van de wereld, waar ‘enthousiaste en frequente’ kopers de markt domineren (55%), en de rest van Europa, waar gezonde en enthousiaste bewuste kopers (28%) eveneens de boventoon voeren. Maar hoewel de prijs in Nederland nog altijd een belangrijke factor is, zijn er tegenwoordig voor sommige Nederlandse kopers naast de prijs ook andere factoren die meespelen bij de keuze van de winkels die ze bezoeken en de producten die ze aanschaffen.

Nielsen-Netherlands-Shopper-Trends-2015-image-1

Prettige winkelervaring nu het belangrijkst

Uit de Nielsen Shopper Trends enquête blijkt dat de belangrijkste factoren op het boodschappenlijstje van de Nederlandse consument niet prijsgerelateerd zijn. Voor Nederlanders is een ‘prettige winkelervaring’ de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond de prettige winkelervaring nog op de derde plaats. De overige factoren in de top 3 bleven ongewijzigd: ‘prettige omgeving’ en ‘de artikelen die ik zoek, zijn gemakkelijk en vlot vindbaar’. ‘Uitstekende klantenservice’ steeg één positie naar de vijfde plaats.

Nielsen-Netherlands-Shopper-Trends-2015-image-2

De Nielsen Shopper Trends Enquete

Nielsen Shopper Trends is een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. Het onderzoek duidt de belangrijkste drijfveren van klantentrouw aan die leiden tot klantloyaliteit in landen en regio’s. De Nielsen Shopper Trends enquête wordt jaarlijks tussen oktober en maart uitgevoerd en bevraagt meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.

Lees ook
Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Bennebroek heeft sinds jaren weer een slagerij. Brian de Beer opende in maart Keurslagerij BeerZ. Een voormalige boekwinkel werd omgebouwd tot een gloednieuwe slagerij. Als nieuwbakken ondernemer kon hij bij de keuze voor machines het advies van Delmo goed gebruiken. “Ik ben heel tevreden over Delmo: niet alleen wat betreft het advies, maar ook de service...

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

De ondernemers families Bressers en van Hoof geloven heilig in de kracht van een vershof. Alle versproducten onder één dak, dat biedt volop gemak voor de klant. Daarom zijn ze er één gestart in Middelbeers – Vershof de Beerzen.

‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

In een slagerij draait het in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat ook de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag nemen we een kijkje bij Uw Slager Vleeschhouwerij van Cees van den Berg in Zetten. De slagerij van Cees van de Berg is klein, piepklein. “Wij noemen het een werkplaats...