Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Bionext Biologisch onderzoek

Beeld: Bionext

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Bionext, toont dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn duurder omdat er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt, maar ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de boer.

Geen goed beeld van verschillen

56% van de consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Kennis over de producten heeft effect op de houding van de consument. Het meest overtuigende argument om biologische producten te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%), gevolgd door dierenwelzijn (27%) en geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

“Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is,” zegt Michaël Wilde, directeur Bionext, in een persbericht. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.” De Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van Bionext, start vandaag.

Dossiers
Lees ook
Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Onlangs publiceerde de Rabobank de zevende editie van de jaarlijkse Global Animal Protein Outlook, een analyse van de vlees- en zeevruchtenmarkt wereldwijd. Rabobank verwacht dat bedrijven die kunnen inspringen op de kansen die de veranderende markt, de mogelijkheid hebben om te groeien. Duurzaamheid en leiderschap zijn daarbij het uitgangspunt.

COV en VNV pleiten voor bruikbare CO2-footprint en ondersteunen van export

COV en VNV pleiten voor bruikbare CO2-footprint en ondersteunen van export

Tijdens de Rondetafel bijeenkomst op 7 december spraken de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) over hun inzet voor en bijdrage aan de verdere verduurzaming van de vlees- en vleeswarenproductie.

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Nederlanders eten minder vlees. Uit onderzoek van Marktdata naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.