'Conserveermiddelvrij' verdringt 'vetarm

13 augustus 2012 Lucien Joppen

LONDEN - Britse fabrikanten gebruiken de voedingsclaim 'zonder toevoegingen en conserveermiddelen' dit jaar voor het eerst vaker dan de oude topper 'vetarm'.

LONDEN - Britse fabrikanten gebruiken de voedingsclaim 'zonder toevoegingen en conserveermiddelen' dit jaar voor het eerst vaker dan de oude topper 'vetarm'.


Dat stelt het Amerikaans-Britse marktonderzoeksbureau Mintel. De fabrikanten richten zich dan ook steeds vaker op voedingsmiddelen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen.


Forse groei

Tussen 2004 en 2006 steeg het aanbod van producten met een 'vetarm' claim in het Verenigd Koninkrijk slechts licht (+5 procent).


Producten met de claim 'vrij van toevoegingen en conserveermiddel' groeiden over dezelfde periode met 101 procent.


Consument slimmer

Een laag vetgehalte zal overigens niet verdwijnen als claim om de verkoop te bevorderen, zegt directeur David Jago in het Agrarisch Dagblad.


'Maar de consument wordt slimmer. De Britten willen meer gebalanceerde voeding en vermijden overdreven bewerkte voedingsmiddelen.'


Jago ziet bedrijven opvallend snel inspelen op deze nieuwe trend. Hij verwacht dat deze ontwikkelingen ook doorzetten in de rest van Europa.


Lees ook:

Gezondheidsclaims kunnen worden ingediend (16 juni 2007)


Bekijk ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over conserveringsmiddelen


Altijd op de hoogte blijven?