Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

De coalitie wil een tastbare bijdrage leveren aan oplossing van het plastic-probleem. Dus worden de operationele en financiële effecten van transitie naar een circulaire plasticketen onderzocht. En wordt er concreet uitgewerkt hoe deze nieuwe techniek kan doorgroeien naar marktacceptatie en commerciële toepassingen.

Het verspillen van eenmalige plastic voedselverpakkingen is namelijk een urgent maatschappelijk probleem. De verpakkingen staan voor ongeveer 40 procent van het plasticvolume in Nederland en worden volledig geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Het recyclen van deze verpakkingen leidt tot minder CO2 uitstoot.

CurvCode

Namens Plactic Part NL onderzocht de projectgroep ‘Food2Food’ welke technologieën geschikt zijn om plastic efficiënt te scheiden uit afvalstromen. Hierbij is vastgesteld dat CurvCode, een digitaal watermerk ontwikkeld door FiliGrade in Eindhoven, veel potentie heeft.

Tijdens het testprogramma wordt de werking van CurvCode gevalideerd in industriële omstandigheden. De verwachting is dat het testprogramma in het tweede kwartaal van 2022 is afgerond.

Deelnemen

Het project wordt door projectleider Prof. Dr. Ir. Roland ten Klooster geleid. Marktpartijen kunnen deelnemen aan deze coalitie door zich voor 31 december 2021 aan te melden. Andere partijen die zich al aangemeld hebben zijn bijvoorbeeld SPAR, Verstappen Advanced Packaging, Wageningen University & research.

Dossiers
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

Het is de trending topic: de eiwittransitie. In 2018 riep de Europese Unie de lidstaten op om op het gebied van eiwitten meer zelfvoorzienend en minder afhankelijk van import te zijn. In antwoord hierop kwam in 2020 de Nationale Eiwitstrategie (NES). In de NES is opgenomen hoe Nederland de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten op...