ZALTBOMMEL - Aziatische kant-en-klaarmaaltijden zijn populairder dan de Hollandse. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI.
ZALTBOMMEL - Aziatische kant-en-klaarmaaltijden zijn populairder dan de Hollandse. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI.
In 2007 aten Nederlandse consumenten voor het eerst meer Aziatische kant-en-klaar-maaltijden dan Hollandse gerechten. De groei die de Aziatische keuken in het kant-en-klaar-segment doormaakt is sterk.
In 2006 had de Aziatische keuken nog een marktaandeel van 26,4%, maar dat liep op naar 27,7% in 2007.
De opmars van de Aziatische maaltijden gaat ten koste van gerechten uit de Hollandse keuken. Het aandeel Hollandse maaltijden daalde van 29,6% naar 28,9%.
Pizza's
Ook koelverse pizza’s waren minder populair. Dat marktaandeel daalde van 7,1% (in 2005) naar 6,4% (in 2007).
Italiaanse en Mexicaanse maaltijden zijn eveneens populair. Bij het kleine segment Mexicaanse keuken is zelfs sprake van een verdubbeling van de afzet, terwijl Italiaanse gerechten stabiel bleven met 16,2%.
Overigens is er binnen de categorie koelverse maaltijden als geheel een stijging zichtbaar. De omzet steeg van 354 miljoen euro naar 387 miljoen euro in 2007.
Lees ook:
'Exclusieve maaltijden worden dé trend' (30 november 2007)
Lidl verkoopt lekkerste maaltijd (3 oktober 2007)
Meer groente in kant-en-klare maaltijden (5 september 2007)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over maaltijden