CBS: Groei foodsector komt van supermarkten

vvf170426huisman.jpg

Supermarkten hebben in mei een topmaand gedraaid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren de supermarkten volledig verantwoordelijk voor de omzetstijging van 4,5 procent van winkels in voedings- en genotsmiddelen.

Dat blijkt uit vanmorgen bekendgemaakte cijfers. Het totale verkoopvolume dikte met 3,5 procent aan. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder. De totale detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Niet alleen de foodsector, maar ook de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet.

Grootste omzetstijging voor keukenwinkels en bouwmarkten

De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden volgens het statistiekbureau de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in bijvoorbeeld meubels en woninginrichting en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in kleding, schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Multichannel-winkels groeiden online het hardst

De online omzet lag in mei bijna 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, aldus het CBS. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten 10 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, door het CBS multi-channelers genoemd, groeide met ruim 19 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
ABN Amro: ‘Voor vleessector blijft eerste helft van het jaar uitdagend’

ABN Amro: ‘Voor vleessector blijft eerste helft van het jaar uitdagend’

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de foodsector, zo blijkt uit de Sectorprognoses Food 2021/2022 van ABN Amro. Voor de vleessector blijft de eerste helft van dit jaar uitdagend. De gemiste afzet naar het horecakanaal wordt niet goedgemaakt door de stijging van de vleesverkopen via de supermarkten.ABN Amro ziet een tweedeling in de foodsector...

KNS: ‘Week van de Slager vindt dit jaar vooral online plaats’

KNS: ‘Week van de Slager vindt dit jaar vooral online plaats’

De Week van de Slager wordt van 12 tot 17 april gehouden. Dit jaar wordt het event in een coronaproof jasje gegoten. ‘Ook al kunnen mooie activiteiten, zoals demonstraties en workshops, niet plaatsvinden, er zijn genoeg online mogelijkheden om het ambachtelijke slagersvak te laten zien’, aldus de Koninklijke Nederlandse Slager (KNS).Afgelopen jaren...

Robert Verweij lanceert platform voor culinaire online cursussen

Robert Verweij lanceert platform voor culinaire online cursussen

TV-kok, culinair docent en vinoloog Robert Verweij lanceert CookingAcademy.nl, een platform met online culinaire cursussen. Deze trainingen zijn ook heel interessant voor slagers, die zich verder in culinaire bereidingen willen verdiepen.Verweij en zijn team van gespecialiseerde culinaire collega’s hebben al hun kennis en ervaring samengebracht op één...