CBS: Groei foodsector komt van supermarkten

vvf170426huisman.jpg

Supermarkten hebben in mei een topmaand gedraaid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren de supermarkten volledig verantwoordelijk voor de omzetstijging van 4,5 procent van winkels in voedings- en genotsmiddelen.

Dat blijkt uit vanmorgen bekendgemaakte cijfers. Het totale verkoopvolume dikte met 3,5 procent aan. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder. De totale detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Niet alleen de foodsector, maar ook de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet.

Grootste omzetstijging voor keukenwinkels en bouwmarkten

De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden volgens het statistiekbureau de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in bijvoorbeeld meubels en woninginrichting en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in kleding, schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Multichannel-winkels groeiden online het hardst

De online omzet lag in mei bijna 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, aldus het CBS. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten 10 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, door het CBS multi-channelers genoemd, groeide met ruim 19 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

De Tweede Kamer neemt vier moties aan ter bevordering van biologische landbouw en voeding. Op 25 mei kreeg de motie van D66 en CDA voor een ‘supermarkten convenant’ steun vanuit de ruime meerderheid. De Kamer steunt ook voorstellen om biologische landbouw en bloembollenteelt aantrekkelijker te maken.

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Tijdens de Dragons' Den uitzending van 15 april wist ondernemer Maarten Coumans 2 miljoen euro binnen te halen voor zijn e-commerce platform Local Heroes. Met dit platform kunnen consumenten online boodschappen doen bij lokale onderners, zoals de slager, bakker en visspecialist.

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS lanceert ‘Boerentrots van PLUS’ op de vleesafdeling. Met de introductie van het nieuwe versmerk wil supermarktketen laten zien "veel waarde te hechten aan de samenwerking met haar boeren en de keten verder te willen versterken en verduurzamen."