CBS: Groei foodsector komt van supermarkten

vvf170426huisman.jpg

Supermarkten hebben in mei een topmaand gedraaid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren de supermarkten volledig verantwoordelijk voor de omzetstijging van 4,5 procent van winkels in voedings- en genotsmiddelen.

Dat blijkt uit vanmorgen bekendgemaakte cijfers. Het totale verkoopvolume dikte met 3,5 procent aan. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder. De totale detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Niet alleen de foodsector, maar ook de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet.

Grootste omzetstijging voor keukenwinkels en bouwmarkten

De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden volgens het statistiekbureau de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in bijvoorbeeld meubels en woninginrichting en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in kleding, schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Multichannel-winkels groeiden online het hardst

De online omzet lag in mei bijna 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, aldus het CBS. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten 10 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, door het CBS multi-channelers genoemd, groeide met ruim 19 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Online supermarkt versnelt de overstap naar Beter Leven-kip. Vanaf 7 mei bezorgt de online supermarkt alleen nog maar verse kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De kipvleeswaren volgen later.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

De vetpercentages van (extra) mager rundergehakt in de supermarkt lopen flink uiteen, schrijft de Consumentenbond. Uit een steekproef blijkt dat het vetpercentage tussen 7,9% tot 15% kan liggen. Mager rundergehakt is daarmee vetter dan is vastgelegd in de Europese regels voor gehakt vlees.