CBS: Foodsector zet 1,4 procent meer om

attachment-003_food-image-VLS10058I03

De detailhandel heeft in augustus 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar. Speciaalzaken behaalden 1,4 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De verkopen van winkels waren 0,9 procent hoger, terwijl de prijzen in doorsnee met 0,5 procent stegen. Vooral de foodsector behaalde meer omzet. Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden 1,4 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De omzetgroei van de supermarkten was daarbij hoger dan die van de speciaalzaken.

Winkels in woninginrichting groeien hard

Winkels in non-food behaalden 0,5 procent meer omzet. Dat was vooral toe te schrijven aan een prijsstijging van 1,3 procent. De verkopen waren 0,8 procent lager dan vorig jaar. Winkels voor woninginrichting noteerden met ruim 9 procent de sterkste omzetgroei. Ook de omzet van doe-het-zelfzaken was flink hoger, aldus het statistiekbureau. Ook wisten winkels in bovenkleding en drogisterijen meer om te zetten dan een jaar eerder.

Online omzet knalt verder omhoog

De omzet van winkels in consumentenelektronica was daarentegen ongeveer 7 procent lager dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels. De online omzet groeide onafgebroken door, in augustus met 17 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De webwinkels zetten in deze maand 22 procent meer om.

Lees ook
Bon Vivant biedt gratis webshop voor versondernemers

Bon Vivant biedt gratis webshop voor versondernemers

Iedere (vers)ondernemer moet de mogelijkheid hebben om producten online aan te bieden, vindt Bon Vivant In-site. Daarom biedt het bedrijf nog steeds gratis webshops aan tijdens de coronaperiode. Een veilige manier om (vers)producten te kunnen kopen en verkopen.Al veel ondernemers hebben afgelopen maanden een gratis webshop afgenomen. Een webshop met...

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Voor slagers biedt het meerwaarde om hun bestellingen te digitaliseren. De klant ervaart gemak en doordat er online wordt betaald, gaat de wachttijd in de winkel omlaag. Ook kan het aankoopgedrag worden gestuurd door online een aantrekkelijk, maar beperkt assortiment aan te bieden. Welke mogelijkheden zijn? En waar moeten ondernemers op letten?Matthijs...

Kerst in coronatijd: kans maar ook een flinke uitdaging

Kerst in coronatijd: kans maar ook een flinke uitdaging

Vanwege de coronamaatregelen zal Kerst 2020 er waarschijnlijk heel anders uitzien dan voorgaande jaren. Veel mensen eten thuis en halen hun inkopen bij de slager. Daardoor zullen ondernemers zich waarschijnlijk meer richten op het stroomlijnen van de processen dan op het assortiment. De kerstperiode is dit jaar niet alleen een kans, maar ook een flinke...