CBS: Foodsector zet 1,4 procent meer om

attachment-003_food-image-VLS10058I03

De detailhandel heeft in augustus 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar. Speciaalzaken behaalden 1,4 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De verkopen van winkels waren 0,9 procent hoger, terwijl de prijzen in doorsnee met 0,5 procent stegen. Vooral de foodsector behaalde meer omzet. Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden 1,4 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De omzetgroei van de supermarkten was daarbij hoger dan die van de speciaalzaken.

Winkels in woninginrichting groeien hard

Winkels in non-food behaalden 0,5 procent meer omzet. Dat was vooral toe te schrijven aan een prijsstijging van 1,3 procent. De verkopen waren 0,8 procent lager dan vorig jaar. Winkels voor woninginrichting noteerden met ruim 9 procent de sterkste omzetgroei. Ook de omzet van doe-het-zelfzaken was flink hoger, aldus het statistiekbureau. Ook wisten winkels in bovenkleding en drogisterijen meer om te zetten dan een jaar eerder.

Online omzet knalt verder omhoog

De omzet van winkels in consumentenelektronica was daarentegen ongeveer 7 procent lager dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels. De online omzet groeide onafgebroken door, in augustus met 17 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De webwinkels zetten in deze maand 22 procent meer om.

Lees ook
CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Door het coronavirus was 2020 een bewogen jaar. Volgens velen heeft het virus ook grote invloed op het gedrag van consumenten, wat leidt tot verschillende nieuwe trends en versnelling van bestaande trends. Vleesmagazine dook in de verschillende trendlijstjes en geeft een overzicht van de vijf trends die overal terugkomen.Aan het eind van elk jaar verschijnen...