CBS: consumentenvertrouwen hoogste in 10 jaar

attachment-001_food-image-1433911-e1490003018185-272x169

Consumenten hebben in maart voor het eerst in 10 jaar tijd weer meer vertrouwen in de economie. Dat uit zich in het doen of willen doen van grotere aankopen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De Nederlandse economie ligt op stoom. De drie groeimotoren (export, consumptie en investeringen) draaien op volle toeren, en de werkloosheid daalt. Dat blijkt uit de laatste CBS-cijfers over de export, de consumentenbestedingen en de omzet in de detailhandel. Het consumentenvertrouwen is in bijna tien jaar, sinds juli 2007, niet zo groot geweest, meldt het CBS.

De export groeide in januari met bijna 6 procent. Consumenten willen en kunnen meer geld uitgeven. De omzet in de winkels steeg in januari met vijf procent en online is zelfs 17 procent meer verkocht.

Lees ook
Kloeke Kip op nominatie voor Liegebeest

Kloeke Kip op nominatie voor Liegebeest

Wakker Dier maakt vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2020 bekend. In de vleessector ligt Kloeke Kip uit Grubbenvorst onder vuur.Wakker Dier organiseert sinds 2009 zijn Liegebeestverkiezing waarin de actiegroep misleiding en leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn bloot wil leggen. Dit jaar zijn naast de Kloeke Kip uit Grubbenvorst de keurmerken...

Winkelgedrag verandert: mission-shopper in opkomst

Winkelgedrag verandert: mission-shopper in opkomst

Het gedrag van consumenten in fysieke winkels is drastisch veranderd na de corona-pandemie en de versoepeling van de lockdowns. De mission-shopper is in opkomst: de klant die een winkel zo snel mogelijk in en uit gaat. Zintuiglijke ervaringen in de winkel blijven cruciaal.Dat meldt Mood Media, wereldwijd marktleider in mediaoplossingen voor het verbeteren...

ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

De 'plofkip' is vrijwel geheel uit de schappen van de Nederlandse supermarkten verdwenen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).Ook is het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk bijna verdubbeld in de periode 2014-2018. De ACM concludeert dit na een studie naar de diversiteit en prijs van het aanbod kippenvlees in de supermarkt....