Cargill investeert in start-up Bflike

spaarvarken

Start-up Bflike, ontwikkelaar van technologieën die resulteren in plantaardige vlees- en visproducten die zo veel mogelijk lijken op hun dierlijke tegenhangers, vindt in Cargill een nieuwe investeringspartner.

Het partnerschap tussen de twee bedrijven koppelt het uitgebreide ingrediëntenaanbod van Cargill aan de technologie en innovaties van Bflike om voedingsproducenten en retailers in staat te stellen smakelijke plantaardige producten snel en betaalbaar op de markt te brengen. 

Bflike is een snel groeiende start-up, opgericht door BOX BV en gevestigd op het Agro Business Park in Wageningen. Het bedrijf stelt zijn eigen technologie en premix van ingrediëntenoplossingen exclusief beschikbaar aan voedingsproducenten en retailers die licentiehouders zijn, zodat deze hun eigen vlees- en visalternatieven kunnen commercialiseren.

De sleutel voor de innovatie bij Bflike ligt bij hun vet- en bloedvervangers, aldus het persbericht van Cargill. Voor beide werd patent aangevraagd. De technologie zorgt voor zo goed mogelijk nagebootste plantaardige alternatieven voor vlees en vis, die - zowel rauw als klaargemaakt - “niet te onderscheiden [zijn] van vlees of vis wat betreft uitzicht, textuur, mondgevoel, ‘wegsmelten’ en bereidingsprestaties.”   

De investering van Cargill in Bflike verloopt via een joint venture met BOX (Blue Ocean Xlerator NV), een private Nederlandse incubator/accelerator die focust op duurzame innovaties in de voedingssector. Bflike kan zich daarnaast beroepen op de technische ondersteuning van TOP BV, een Nederlandse technologische voedingsdienstverlener en dochteronderneming van BOX, gevestigd in Wageningen Food Valley.

Dossiers
Lees ook
AVO heeft echt voor elk wat wils

AVO heeft echt voor elk wat wils

Het assortiment levensmiddelen moet aansluiten op de eisen die consumenten aan voeding stellen. Sterker nog, AVO wil daar altijd op vooruit blijven lopen: met heerlijke nieuwe Lafiness-marinades én met vleesvervangers, hybride en andere eiwitrijke producten.

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Mark van Noorloos van Schouten Europe.

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Messe Frankfurt staat van 14 tot en met 19 mei is het teken van IFFA 2022. Op deze toonaangevende internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen iedere drie jaar slagers, toeleveranciers en mensen uit de voedingsindustrie bijeen.