Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

EcoCoolBox_NLPackagingAwards_Winnaar_SocialMedia

Bunzl Retail & Industry wint met de innovatieve EcoCoolBox de NL Packaging Awards 2020 in de categorie Webretail. De NL Packaging Awards worden jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die uitblinken in innovatie, creativiteit, techniek en ondernemerschap. In verband met het coronavirus vond de bekendmaking online plaats.

Voor de vijfde keer worden de NL Packaging Awards uitgereikt. In de dertien categorieën, waaronder Webretail en Food vers, worden de beste verpakkingen beloond met een prestigieuze award. Tijdens de online bekendmaking was Bunzl Retail & Industry één van de zeven genomineerden voor de awards, in de categorie Webretail. Verschillende (internationale) leveranciers waren genomineerd. Uiteindelijk werd de NL Packaging Award online in ontvangst genomen door Bunzl Retail & Industry.

EcoCoolBox

Bunzl Retail & Industry heeft gewonnen met de innovatieve EcoCoolBox: een milieuvriendelijke isolatieverpakking voor een effectieve bescherming van temperatuurgevoelige producten zoals vers- en diepgevroren producten. De toegepaste isolatietechniek zorgt ervoor dat de inhoud lange tijd wordt beschermd tegen temperatuurinvloeden van buitenaf. Het is een volledig kartonnen koelbox en daarmee hét milieubewuste alternatief van de bekende EPS/EPP boxen. De 100 procent recyclebare verzendoplossing is bovendien volledig personaliseerbaar. De EcoCoolBox is ontwikkeld door Thermologistics Group en in samenwerking met Bunzl op de Nederlandse markt gebracht.

Jurybeoordeling

Aan de toekenning van de awards is een uitgebreide beoordeling van de vakjury vooraf gegaan. In de categorie Webretail spelen innovatie en communicatie een grote rol. Verzendverpakkingen voor webretail zijn niet meer weg te denken. De jury heeft gekeken naar diverse criteria, waaronder de werkbaarheid van het product voor de verzender, bescherming (tijdens transport), mate van easy- opening en uitpakbeleving voor de consument en natuurlijk de milieu-impact van het product.

Het verslag van de jury was als volgt: ‘’Een verzendverpakking die voor disruptie zorgt, want het vervangt de kunststof isolatieboxen van EPS of EPP. Een slimme combinatie van bestaande materialen zorgt voor een recyclebare verpakking die bij het oud-papier kan. Papiervezels die als isolatiemateriaal worden toegepast en een verpakking die in platte componenten wordt aangeleverd, wat het transportvolume verlaagt. Een verpakking die past in deze tijd waar bedrijven steeds verder verduurzamen. Het isolatiemateriaal absorbeert vocht goed en de EcoCoolBox is in een standaard maat of aanpasbaar formaat verkrijgbaar.  De jury vindt dat de communicatie dat de verpakking bij het oud-papier mag, beter kan. Ze zijn daar te bescheiden in. Slimme toepassing van mono-materiaal. Kortom, een verrassende en vernieuwende verpakking die eruit springt.’

Bunzl

Bunzl is in Nederland vertegenwoordigd met negen bedrijven. Bunzl Retail & Industry adviseert onafhankelijk over verpakkingsbeleid en -strategieën en levert innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen voor onder andere foodretailers en de voedingsmiddelenindustrie. Bunzl Retail & Industry maakt onderdeel uit van Bunzl Plc, gevestigd in Londen.

 
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.