Btw-verhoging: de gevolgen voor ambachtelijke ondernemers

3 november 2017 Suzanne Dekker

Wat betekent de geplande btw-verhoging op dagelijkse boodschappen voor ambachtelijke ondernemers? Jan Buitelaar (Resultsplus) ziet de nodige beren op de weg. ‘Samen met andere factoren kan een prijsverhoging niet uitblijven. Dat gaat gevolgen hebben voor de omzet.’

Het nieuwe kabinet is van plan het btw-percentage op de dagelijkse boodschappen te verhogen van 6 naar 9 procent. Dit moet op 1 januari 2019 worden doorgevoerd. Het linkse deel van de oppositie maakt zich hard voor het schrappen van de verhoging en VNO-NCW voorziet grote problemen en pleit voor een compensatiepakket om de nadelige gevolgen weg te nemen.

De kans is echter groot dat de geplande btw-verhoging doorgang vindt, gezien het feit dat het kabinet nog altijd een meerderheid vertegenwoordigt in de Tweede en de Eerste Kamer. Maar wat betekent dat voor kleine ambachtelijke ondernemers, zoals bakkers en slagers? Volgens Jan Buitelaar (Resultsplus) heeft de ambachtelijke ondernemer geen keuze: ‘De marges zijn zo smal dat deze groep ondernemers het zich niet kan permitteren om de btw-verhoging niet door te voeren in de verkoopprijzen.’

Btw-verhoging niet doorvoeren kost resultaat

Buitelaar rekent het voor: ‘Het gemiddelde resultaat van een gemengd bakkersbedrijf in 2016 bedroeg 107.000 euro bij een omzet van 737.000 euro. Als de ondernemer ervoor kiest om de btw-verhoging niet in de verkoopprijs door te voeren, gaat er €22.000 van het resultaat af. Dat is bijna een kwart! Iedereen zal begrijpen dat dat niet gaat.’

De KNS heeft ook een berekening gemaakt. Marian Lemsom: ‘Het gemiddeld nettoresultaat in de slagerij bedraagt circa 85.000 euro bij een omzet van 700.000 euro. Als de ondernemer ervoor kiest om de btw-verhoging niet in de verkoopprijs door te voeren, gaat er ongeveer 18.000 euro van het resultaat af (ruim 20 procent). Het gevolg is een negatief economisch resultaat, ook in het geval van hogere omzetten.’

Prijsverschil met supermarkt neemt nog meer toe

‘Als de stijging van het btw-percentage wel wordt doorberekend, neemt het prijsverschil tussen de producten in de slagerij ten opzichte van de producten in de supermarkt (verder) toe’, benadrukt Lemsom. Dat kan als gevolg hebben dat de klantenaantallen in de branche weer onder druk komen te staan (zie onderstaande tabel).

 

Verloop gemiddeld aantal klanten per week (landelijk)
1e half jr. 1e half jr. 1e half jr. 1e half jr. 1half jr. 1half jr.  
Jaar 2012 2013 2014 2015 2016 2017  
Klanten 871 858 861 864 888 875

Verloop gemiddeld aantal klanten per week. (bron: BBB Accountancy)

Meer factoren die prijs of marge beïnvloeden

De slagerijbranche is nog recent geconfronteerd met stijgende inkoopprijzen van grondstoffen (varkensvlees) en in de nabije toekomst zullen naar verwachting onder meer de loonkosten gaan toenemen. Buitelaar noemt de btw-verhoging daarom een lastige kwestie, want de btw-verhoging komt nog eens bovenop andere kostenstijgingen.

De pijn van de btw-verhoging zit dus niet sec in de verhoging van de btw, maar in alle factoren bij elkaar. Ondernemers hebben eigenlijk geen keuze en moeten de prijzen wel verhogen. Koopt de consument dan nog bij de speciaalzaak of kiest hij voor goedkopere producten uit de supermarkt?

Altijd op de hoogte blijven?