Broodje bapao wint HBO-prijsvraag

DEN HAAG – HBO-studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen hebben met hun inzending 'broodje bapao tonijn' de HBO-prijsvraag Verborgen Vetten gewonnen. De prijsvraag is een initiatief van het Voedingscentrum.

Volgens de jury is de ontwikkeling van het product grondig aangepakt. Deze omvat onder andere een consumentenonderzoek, voedingswaarde en kostprijsberekening en een voorstel voor verpakking. Er is geen aandacht besteed aan de microbiologische aspecten.

Het broodje is volgens de jury zeer innovatief. Het product bevat in vergelijking met de gewone broodjes bapao veel minder calorieën en verzadigd vet. Maar de voor de voor de verpakking voorgestelde claim 'bevat geen verzadigd vet' is volgens de jury niet geoorloofd.

De jury verwacht dat een bapao met vis wel een nicheproduct zal zijn, waardoor op populatieniveau de gezondheidswinst beperkt is. Toch sleepten de HAN-studenten hiermee de eerste prijs en een geldbedrag van €500 in de wacht.

De HBO-prijsvraag is onderdeel van het project Verborgen Vetten. Dit project heeft als doel het verbeteren van de vetzuursamenstelling van producten, maar wil ook consumenten bewuster maken van de verschillende soorten vetten.

De prijsvraag is ingesteld om toekomstige productonwikkelaars bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot gezonde voeding. De HBO-studenten kregen de opdracht een product te ontwikkelen met weinig verzadigd vet en transvet, dat bovendien een bijdrage kan leveren aan het voorkomen van overgewicht.

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.