Broodbeleg en borrelhapjes goed voor derde vleesconsumptie

13 oktober 2015 Vleesmagazine

Vleeswaren zijn populair als broodbeleg en bij de borrel, blijkt uit een onderzoek van bureau Kien onder 754 Nederlanders van 18 jaar en ouder. 62 procent van de ondervraagden eet vaker dan één keer per week vleeswaren op brood. Daarnaast meldt 24 procent graag worst bij de borrel te gebruiken.

Kien verrichte het onderzoek in opdracht van Natuur en Milieu en focuste zich met name op worst in de vleesconsumptie. Droge worsten en leverworsten staan in de top 3 van meest verkochte vleeswaren. Natuur & Milieu heeft een gevarieerde selectie gemaakt van tien Nederlandse worsten: vijf droge worsten en vijf leverworsten. De onderlinge vergelijking van deze tien worsten is verricht door onderzoeksbureau Questionmark.

In deze steekproef komt de biologische kipleverworst van AH Biologisch het beste uit de test. Goede tweede zijn droge worsten gemaakt van voornamelijk biologisch varkensvlees of varkensvlees van vergelijkbare kwaliteit, zoals biologische Friese droge worst van Weidenaar, leverworst van St. Hendrick, gerookte salami van AH Biologisch en zwarte peperworst van Brandt & Levie.

Altijd op de hoogte blijven?