Britse super stopt met Nederlands kalfsvlees

13 augustus 2012 Caroline van der Plas

LONDEN – De Britse supermarkt Sainsbury's weert Nederlands kalfsvlees. De super stapt, onder druk van de publieke opinie over op kalfsvlees uit eigen land.

LONDEN – De Britse supermarkt Sainsbury’s weert Nederlands kalfsvlees. De super stapt, onder druk van de publieke opinie over op kalfsvlees uit eigen land.

In Groot-Brittannië worden tot nu toe veel stierkalveren na hun geboorte afgeschoten omdat er geen afzetmarkt voor is. Jaarlijks worden meer dan 400.000 van deze dieren geboren, maar de markt is grotendeels weggevallen doordat Nederland in Groot-Brittannië geen of nauwelijks meer Britse kalveren opkoopt.

Gegarandeerde afname

Sainsbury’s biedt Britse melkveehouders nu een gegarandeerde afname voor hun stierkalveren, meldt het Agrarisch Dagblad. ‘We willen voortaan aan de vraag voldoen door Brits kalfsvlees van onze eigen kalveren te kopen’, zegt hoofd landbouw en merkenbeleid Annie Graham.


Sainsbury’s, de derde supermarkt van Groot-Brittannië, gaat samenwerken met Anglo Beef Processors (ABP) en de Sainsbury’s Dairy Development Group (SDDG).

Eerder al hebben Tesco en Asda, de grootste en de tweede supermarkt van het land, soortgelijke deals gesloten met haar melkveeleveranciers.

VanDrie

's Werelds grootste kalfsvleesexporteur VanDrie Group kan de stap van Sainsbury's wel begrijpen, maar vindt dat deze de Europese gedachte van één markt ondermijnt.

'Dit gebeurt uit protectionisme en dat tast de wortels van de Europese gedachte aan', aldus Henny Swinkels. Hij wil niet zeggen wat de stap voor VanDrie Group betekent. 'Wij doen nooit uitspraken over individuele afzetmarkten. Wij exporteren naar zestig landen en al die landen zijn ons zeer lief.'

Lees ook:

Minder kalfsvlees naar het buitenland (11 augustus 2009)

Saoedi-Arabië: kalfvlees weer welkom (3 juli 2009)

Dierenactivisten steunen eten kalfsvlees (20 augustus 2008)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over kalfsvlees

Alle berichten over Britse supermarkten

Altijd op de hoogte blijven?