Brancheorganisaties ontwikkelen hitteprotocol voor markten

Temperatuur_Gerd Altmann via pixabay

Foto: Gerd Altman via Pixabay

Zomers kunnen de temperaturen hoog oplopen. Dit kan voor vishandelaren en marktslagers problemen opleveren voor de voedselveiligheid van hun producten. Daarom hebben brancheorganisaties Centrale vereniging voor Ambulante handel (CVAH), Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), Poeliersbond en Vereniging voor Nederlandse Visspecialisten(VNV) een hitteprotocol ontwikkeld dat 10 juni naar de gemeentes is gestuurd.

Marktondernemers moeten zich meestal houden aan gemeentelijke verordeningen. Hierin staan onder andere de tijdspanne waarop de verkopen moeten plaatsvinden. Op weekmarkten is dit gemiddeld van 8.00-9.00 tot 16.00-17.00 uur. Afgelopen jaar werden de brancheorganisaties door leden benaderd dat gemeentes het niet toestonden om te stoppen met de verkopen als temperaturen te hoog oplopen .

Tropische dagen

Omdat er in Nederland steeds meer tropische dagen met temperaturen van 30 ℃ of hoger zijn, besloten de brancheorganisaties om een hitteprotocol op de stellen. De uitgangspunten hierbij zijn voedselveiligheid, kwaliteit van de producten en welzijn van mensen. 

In de voedselveiligheidswetgeving staat onder welke temperaturen bepaalde producten niet mogen komen. Voor vishandelaren en slagers geldt: pluimvee 4 ℃, vlees 7 ℃, orgaanvlees 3 ℃ en vis 7 ℃. Op warme dagen loopt met name in de middag de temperatuur hoog op. Dan kunnen deze temperaturen niet meer worden gewaarborgd en loopt de voedselveiligheid gevaar.

Oplossingen 

"We vinden het met zijn allen heel belangrijk dat de tijden van de markt worden nageleefd maar lopen hierdoor wel tegen problemen aan", staat er in de brief te lezen. "Je kunt het standpunt hanteren dat het aan de ondernemer is en niet van de markttijden afwijken, we kunnen ook met elkaar naar oplossingen zoeken om toch volledige markten aan te bieden aan de consument op tropische dagen."

De organisaties hopen dat gemeentes hierover in gesprek gaan met de ondernemers over oplossingen bij erg warm weer. Hieronder vallen onder andere eerder stoppen met de verkopen en preventieve maatregelen als een goede markplaats (niet op de zon) en de mogelijkheid van gebruik van parasols en dergelijke. Het hitteprotocol moet volgens de brancheorganisaties onderdeel van de marktverordening worden.

Bron: KNS / CVAH

Lees ook
‘Je klanten willen goede informatie’

‘Je klanten willen goede informatie’

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Met vandaag Paul te Velthuis van Bizerba.

De wereld wordt geautomatiseerd

De wereld wordt geautomatiseerd

Slagers over… AUTOMATISERING In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Franny van Linschoten buigen zich dit keer over het thema automatisering. De afgelopen honderd jaar is er enorm veel veranderd binnen het slagersvak. We blijven...

Veiligheid

Veiligheid

Vertrouwen en veiligheid vormen de basis van een effectief team. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Kort gezegd: geen gevoel van veiligheid, geen succes. Mijn praktijk laat zien dat mensen zich niet altijd veilig voelen in hun team of bedrijf, met alle gevolgen van dien.