Boon’s Markt zet in op eigen slagerij

(C)Roel Dijkstra-Vlaardingen - Foto Dennis WisseBoon's Markt in Barendrecht

De tiende Boon’s Markt is een feit. Het is de vraag of de voormalige MCD in Barendrecht nog een supermarkt is te noemen. Een luxe delicatessenzaak die ook kw verkoopt zou wellicht een betere omschrijving zijn van de winkel. Zoals bedrijfsleider Martijn Bresser het omschrijft: ‘We hebben geen concurrent op versgebied.’

Alsof ze in een buitenlandse supermarkt rondlopen, hoort Martijn Bresser om de haverklap van zijn klanten. Een groter compliment kan de Boon’s Markt-bedrijfsleider naar eigen zeggen niet krijgen. Sinds een jaar of zeven is hij bedrijfsleider in Barendrecht. Hij komt uit een echte Boon-familie. ‘Mijn oma was al afnemer bij Boon. Mijn vader was altijd MCD-ondernemer, meest recent samen met mij in Hellevoetsluis.’

DIJ004811-02-300x200 Bedrijfsleider: Martijn Bresser

Vlees speerpunt van de supermarkt

In Barendrecht voelt Bresser, naar eigen zeggen een echte Bourgondiër, zich als een vis in het water. Het marktgebied van zijn winkel kenmerkt zich namelijk door een hoog bestedingsniveau. Het geeft de bedrijfsleider de ruimte om in zijn winkel topkwaliteit versproducten te verkopen tegen flinke prijzen. ‘Ik koop aardig wat assortiment vreemd in, met name op versgebied maar ook dure wijnen. Ik heb van Boon de opdracht gekregen om deze winkel te runnen alsof ik ondernemer ben. We hebben hier veel uitzonderingen ten opzichte van andere Boon’s Markt- en MCD-winkels.’ In het verleden, toen de MCD in Barendrecht een ondernemerswinkel was, was de schoonzoon van de eigenaar slager. Vlees is sindsdien het speerpunt van de supermarkt.

Vrouwelijk vlees

In de verbouwde winkel (nu 1650 m2, 400 meter groter dan voorheen) is dat niet anders. Hele stukken koe hangen in de open slagerij en worden onder toeziend oog van de klanten gesneden. De Barendrechtse Boon’s Markt heeft eigen koeien. Niet dat die in een weitje rond de winkel lopen, maar ze worden speciaal voor de winkel geselecteerd. Bresser: ‘We bestellen meerdere koeien per week. Waar het meeste rundvlees in de supermarkt van mannelijke runderen is, werken wij met vrouwelijk vlees. Dat is een kwaliteitsverschil. Ik zeg altijd: we hebben keurslagerskwaliteit voor supermarktprijzen.’ Of zoals de vrolijke slager in de winkel het omschrijft: ‘Hiermee breng je zelfs een vegetariër aan het twijfelen.’ Dat de Barendrechtse consument de winkel weet te vinden om het vlees, is te zien aan het nummertjesapparaat bij de afdeling en de vijf man personeel die de klanten bedienen. Bresser: ‘Met Kerst staat hier gemakkelijk een rij van veertig, vijftig mensen. En dat terwijl Barendrecht nog drie keurslagers heeft.’

DIJ004811-09-300x200 Welvarend winkelgebied

Aanpalend aan de vleesafdeling is het nieuwste element binnen de Boon’s Markt-formule geplaatst, een counter waar verse kant-en-klaar-maaltijden ter plekke worden bereid. Het draagt bij aan de ambachtelijke uitstraling van de formule. Ook op deze afdeling is te zien dat de winkel in een welvarend marktgebied ligt: afhankelijk van het gewicht loopt de prijs van sommige (1persoons-)maaltijden op naar bedragen tussen de €7 en €8.

Forse investering

Het valt sowieso op hoe blij veel klanten reageren op de nieuwe winkel. Bresser verbaast het niks. ‘Er was vijftien jaar niet geïnvesteerd in deze vestiging. Hoewel de uitstraling nog steeds goed was, was de winkel versleten. Na de verbouwing hebben we dan ook niks meegenomen, nog geen pen. We hebben nergens op bespaard qua investering, alleen maar de beste materialen gebruikt. Voor het personeel is het nu een genot om hier te werken.’ Volgens de bedrijfsleider is het personeel een van de belangrijke factoren achter het succes van de winkel. Sommigen werken al 25 tot 30 jaar in deze supermarkt. ‘Kwaliteit en aandacht voor de klant staan voorop. We willen echt tijd hebben voor de klant. Vandaar ook dat er veel medewerkers rondlopen’, legt Bresser uit.

DIJ004811-04-300x200 Vers loopt goed

Vooralsnog waardeert de lokale consument de inspanningen van Boon. Bresser wil geen omzetcijfers geven, maar vooralsnog worden alle verwachtingen overtroffen. Behalve de al genoemde afdelingen zijn onder meer de versgebrande noten, huisgegrillde kippen . verse Italiaanse luxe koekjes en de zelfgemaakte vleeswaren in trek. ‘Eigenlijk gaat het met alle vers heel goed’, zegt Bresser. ‘We gaan dan ook altijd voor topkwaliteit. Concurrenten? Die hebben we hier niet, als het om vers gaat.’

Lees ook
Kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb

Kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb

Op Prinsjesdag kondigde het kabinet een pakket maatregelen aan voor ondersteuning van het mkb. De inhoud van dit pakket werd 3 november naar buiten gebracht. Tot en met 2027 trekt het kabinet jaarlijks 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.