Boon constateert dat de categorie vleesvervangers in de supermarkt volwassen is geworden. “Dat betekent opboksen tegen huismerken aan de ene kant en de grote merken met diepe zakken aan de andere.” De producenten waren verkrijgbaar bij Jumbo en Dekamarkt en verdwijnen daar uit de schappen.
Veranderde visie op voedsel
Het bedrijf is trots op hun rol in het opbouwen van de categorie vleesvervangers, maar gaat nu op een andere manier invulling gaan geven aan hun missie om mensen meer bonen te laten eten. “We staan met z’n allen voor de uitdaging om duurzamer te leven, onder meer door de manier waarop we voedsel produceren en consumeren. Wij geloven in een groter aandeel plantaardige voeding van lokale en biologische oorsprong. Met een gezond verdienmodel voor iedereen in de keten, waarbij landbouw, natuur en biodiversiteit elkaar versterken. We gaan voor minder ultra-bewerkt en meer puur natuur, uiteraard met bonen in de hoofdrol!”
Dit gaat Boon doen met ‘Pakje Boon’. Afgelopen jaar introduceerde het bedrijf deze peulvruchten in pak. Er zijn twee lijnen: Boon Originals en Boon in saus. Daarnaast blijft Boon wel vleesvervangers produceren voor de foodservice onder de naam Boon Chefs. “In foodservice is er op het gebied van sojavrij en plantaardig aanbod nog heel wat ruimte om waarde toe te voegen en meer bonen te serveren.”
Bring Green Food
Boon maakt sinds 2022 onderdeel uit van Bring Green Food; een joint venture van Green Organics en Jamael Food Group. Green Organics is een handelsbedrijf in biologische groenten, aardappelen en fruit uit Dronten. Jamael Food Group bestaat uit een groep bedrijven die actief zijn in de voedingssector, zoals Veggie Factory, Baltussen Konserven, Zwamboon en Bio Trading Company. Het bedrijf is gevestigd in Driel.