‘Boeren mogen in deze crisis niet alleen opdraaien voor prijsstijgingen'

veehouderij

Foto: Pixabay

De prijzen stijgen. Grondstoffen, energie, brandstof. Ook voor boeren zorgen deze prijsstijgingen voor problemen. “Als het zo doorgaat, vallen boeren om”, schrijft Dirk Hordijk, CEO van Royal Agrifirm Group. “Boeren mogen in deze crisis niet alleen opdraaien voor prijsstijgingen.” 

Door de inflatie zijn de prijzen in de markt al flink gestegen. En met de grote onzekerheid die is ontstaan in de markt van grondstoffen en energie, zijn kosten voor alle boeren in de wereld onverwacht opnieuw enorm toegenomen. Deze prijsstijgingen kunnen zij niet alleen opvangen.

Verantwoordelijkheid

Daarom is het heel belangrijk dat iedereen in de keten, van land tot klant, hun verantwoordelijkheid neemt in deze crisissituatie. Gelukkig zien wij regelmatig ketenpartners die dat al doen, en eerlijke prijzen vragen om boeren te helpen. Maar helaas gebeurt dit nog veel te weinig.

Financiële druk

Doordat er, onder deze extreme omstandigheden, onvoldoende prijsaanpassingen zijn bij partijen in de voedselketen, komt er onverantwoorde financiële druk te liggen bij de boeren. Dit levert uiteindelijk zeer grote druk op bij hun ondernemingen, terwijl die juist zo’n essentiële rol hebben in ons dagelijks leven. Het zijn onze voedselmakers.

Proactief inkoopbeleid

Betaalbaar voedsel voor iedereen is uiteraard buitengewoon belangrijk. Met proactief inkoopbeleid doet Agrifirm er daarom alles aan om de prijseffecten voor boeren te dempen. Door het zeer onverwachte karakter van de huidige prijsontwikkelingen in de grondstoffenmarkt lukt dat helaas minder dan normaal. Waar mogelijk worden alternatieve grondstoffen ingezet en proberen we boeren op andere manieren te ondersteunen.

Samenwerking

Boeren mogen in deze crisis niet alleen opdraaien voor de prijsstijgingen, we moeten dit samen doen. We vragen dan ook alle partners in de keten ons hierbij te helpen en samen bij te dragen aan een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
KNS start campagne voor klant over prijsstijgingen

KNS start campagne voor klant over prijsstijgingen

Vanwege hoge energierekeningen moeten veel slagers hun prijzen verhogen. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers heeft voor de slager een campagne ontwikkeld om bij de klanten begrip voor de prijsstijgingen te creëren.

Transitietool voor meer kalveren bij de koe

Transitietool voor meer kalveren bij de koe

Caring Farmers presenteert ‘Kalfjes bij de Koe’: een transitietool voor boer en burgers om samen te werken aan meer kalfjes bij de koe. De website helpt burgers om kalf-bij-koe zuivel te kopen waardoor de boerderijen verder kunnen ontwikkelen.

KNS: ‘Sluiting slagerijen dreigt door hoge energieprijzen’

KNS: ‘Sluiting slagerijen dreigt door hoge energieprijzen’

Bijna 75% van de bij Koninklijke Nederlandse Slagers aangesloten slagers heeft last van extreem hoge energieprijzen, blijkt uit een ledenpeiling van KNS. De branchevereniging roept de overheid op om met een oplossing te komen.