Bionext: ‘Biologisch wordt booming’

Bionext

‘Biologisch wordt booming’, voorspelt Michaël Wilde, directeur Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector. Het buitenbeentje of hip en vooruitstrevend: lange tijd was biologisch vooral een nichemarkt, maar dat gaat volgens Wilde komend decennium flink veranderen.

Bionext-directeur Michaël Wilde geniet door zijn enorme gedrevenheid en deskundigheid van biologische en eerlijke voeding, een grote bekendheid binnen de biologische sector. Hij noemt vijf verschillende motieven waarom biologisch de komende tien jaar booming wordt: Beter boeren, minder prijsverschil, minder vlees – meer kwaliteit, verbinding met voedsel en meer producten.

Beter boeren

Afgelopen december werd door de EU de Green Deal gepresenteerd: een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Om op die manier voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Er wordt groots ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag samenwerken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, zal ook het aanbod biologische producten stijgen.

Minder prijsverschil

Bionext ziet dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten kleiner wordt naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit. Met name bij seizoensproducten. ‘We weten dat veel consumenten biologisch al willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant’, aldus Wilde.

Minder vlees, meer kwaliteit

Steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als ze dan een stukje vlees eten, dan willen ze dat het een goed stukje is. Zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort drie sterren in het Beter Leven keurmerk. Daardoor kopen consumenten vaker biologisch vlees.

Verbinding met voedsel

Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, ook als we uit eten wordt hierop gelet. Ondernemers kiezen vanuit bewust en vanuit profilering vaker voor biologische voeding in hun keuken. In restaurants, maar ook in de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, op steeds meer plekken en in steeds meer keukens wordt voor biologisch gekozen.

Meer producten

Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Zo hoeven consumenten je niet meer tussen hun idealen te kiezen. Nieuwe producten zorgen ervoor dat men zowel voor plantaardige of koolhydraatarm als voor biologisch kan gaan.

Hoog tijd

‘Steeds vaker staan er nieuwe Greta Thunberg’s op’, zegt Wilde. ‘Mensen die hun stem letterlijk laten gelden. Meer en meer mensen realiseren dat ze zelf kunnen kiezen, een stem kunnen uitbrengen voor de wereld die zij willen. In de supermarkt, met hun portemonnee. Met gedachteloos boodschappen doen, kom je in dit decennium niet meer weg. Wellicht is dat de belangrijke reden dat biologisch zal blijven groeien.’

[intermezzo: 1]
Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil keten biologische rundvlees opzetten

De Groene Weg wil een keten voor biologisch rundvlees opzetten. Dat vertelt directeur Allard Bakker in een interview met vakblad De Kalverhouder.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.