Bijzondere film toont afstand consument en voedsel

attachment-001_food-image-VLS2985I01

DOETINCHEM - In zes filmhuizen is donderdag de film 'Our Daily Bread' in première gegaan. De film laat zien hoe machines het mensenwerk hebben overgenomen in de voedingsindustrie. Ook slachterijen komen aan bod.

DOETINCHEM - In zes filmhuizen is donderdag de film 'Our Daily Bread' in première gegaan. De film laat zien hoe machines het mensenwerk hebben overgenomen in de voedingsindustrie. Ook slachterijen komen aan bod.

Bijzonder aan de film is dat er zonder commentaar of uitleg taferelen worden voorgeschoteld die de afstand tussen product en consument bijna tastbaar maken.


Bijrol

Verschillende productieprocessen van uiteenlopende etenswaren passeren de revue, van olijven tot biefstuk en van tomaten tot zout. De soms schokkende beelden laten zien hoe loopbanden, snijapparaten en machines het proces bepalen. Mensen, dieren en gewassen lijken slechts een bijrol te hebben in de logistiek van de voedselproductie, aldus recensenten.


De film van de Oostenrijker Nikolaus Geyrhalter won in december 2005 de juryprijs op het documentairefestival IDFA.


Bekijk hier een trailer van de film

Lees ook
‘Techniek moet ons ambacht ondersteunen’

‘Techniek moet ons ambacht ondersteunen’

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Thomas de With en De With Maaltijden.

‘Machinale verwerking gaat sneller en is uiterst hygiënisch’

‘Machinale verwerking gaat sneller en is uiterst hygiënisch’

De vleessector verandert snel en ingrijpend - tijdens deze pandemie al helemaal. De industrie verandert in hetzelfde tempo mee. “De techniek ondersteunt ons ambacht.” Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Hein Pije van Marel.

Verbufa breidt verkoopteam Nederland uit

Verbufa breidt verkoopteam Nederland uit

Maartje Keller is in februari in dienst getreden bij Verbufa. Zij vervult binnen de organisatie de rol van accountmanager.Keller heeft meer dan dertig jaar ervaring in de vlees- en voedingsmiddelenbranche en is sterk in het ontwikkelen van creatieve concepten voor de eindgebruiker en denkt mee in oplossingen bij productieprocessen. Eerder werkte zij...