Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Nederlanders eten minder vlees. Uit de Markteffect Vleesvervangers Monitor blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

Voor het onderzoek deed onderzoeksbureau Markteffect tussen 21 september en 4 oktober een representatieve steekproef onder 2.011 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Hieruit blijkt dat drie op de vijf Nederlanders (61 procent) aangeeft bewust bezig te zijn met zijn of haar voeding.

Zo probeert 46  procent zo min mogelijk bewerkt voedsel te consumeren. In 2020 was dit nog 39  procent. 47 procent geeft ook aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Van de Nederlanders met een voorkeur voor duurzame producten geeft 46  procent aan in de afgelopen 12 maanden minder vlees te hebben gegeten. Redenen om te minderen met vlees zijn: beter voor natuur en milieu (59  procent), dierenleed (47  procent) en gezondheid (36  procent).

Vleesvervangers

Inmiddels geeft 53 procent van de Nederlanders aan maandelijks of vaker te kiezen voor vleesvervangers. Een stijging van 7 procent ten opzichte van de meting van 2020. Met name de jongeren van 18 tot en met 34 jaar eten maandelijks of vaker vleesvervangers (69  procent). Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51 procent en voor 55-plussers voor 44  procent. De vleesvervangers worden met name geconsumeerd bij een zelf bereide, warme maaltijd (88 procent).

Flexitariërs

Het aantal flexitariërs (mensen die minimaal één keer per week bewust géén vlees eten) neemt toe. 48 procent van de Nederlanders kan geclassificeerd worden als flexitariër. 46 procent als alleseter, 5 procent vegetariër en 1 procent als veganist.

Het is volgens Markteffect de eerste keer sinds de eerste meting in 2019 dat minder dan de helft van de Nederlanders (vrijwel) dagelijks vlees of vis eet. Deze ontwikkeling in het eetpatroon van de respondenten over tijd ligt vrijwel volledig in de verschuiving van vlees- en alleseters naar flexitariërs. Het percentage vegetariërs en veganisten blijft namelijk stabiel.

Dossiers
Lees ook
Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de slagersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.