Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Nederlanders eten minder vlees. Uit de Markteffect Vleesvervangers Monitor blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

Voor het onderzoek deed onderzoeksbureau Markteffect tussen 21 september en 4 oktober een representatieve steekproef onder 2.011 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Hieruit blijkt dat drie op de vijf Nederlanders (61 procent) aangeeft bewust bezig te zijn met zijn of haar voeding.

Zo probeert 46  procent zo min mogelijk bewerkt voedsel te consumeren. In 2020 was dit nog 39  procent. 47 procent geeft ook aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Van de Nederlanders met een voorkeur voor duurzame producten geeft 46  procent aan in de afgelopen 12 maanden minder vlees te hebben gegeten. Redenen om te minderen met vlees zijn: beter voor natuur en milieu (59  procent), dierenleed (47  procent) en gezondheid (36  procent).

Vleesvervangers

Inmiddels geeft 53 procent van de Nederlanders aan maandelijks of vaker te kiezen voor vleesvervangers. Een stijging van 7 procent ten opzichte van de meting van 2020. Met name de jongeren van 18 tot en met 34 jaar eten maandelijks of vaker vleesvervangers (69  procent). Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51 procent en voor 55-plussers voor 44  procent. De vleesvervangers worden met name geconsumeerd bij een zelf bereide, warme maaltijd (88 procent).

Flexitariërs

Het aantal flexitariërs (mensen die minimaal één keer per week bewust géén vlees eten) neemt toe. 48 procent van de Nederlanders kan geclassificeerd worden als flexitariër. 46 procent als alleseter, 5 procent vegetariër en 1 procent als veganist.

Het is volgens Markteffect de eerste keer sinds de eerste meting in 2019 dat minder dan de helft van de Nederlanders (vrijwel) dagelijks vlees of vis eet. Deze ontwikkeling in het eetpatroon van de respondenten over tijd ligt vrijwel volledig in de verschuiving van vlees- en alleseters naar flexitariërs. Het percentage vegetariërs en veganisten blijft namelijk stabiel.

Dossiers
Lees ook
Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel

Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel

Wetenschappers hebben microplastics aangetroffen in vlees, bloed en melk van Nederlandse koeien en varkens. Bijna 80 procent van de geteste vlees- en zuivelproducten bevatte microplastics. Dat blijkt uit een steekproef van de Vrije Universiteit Amsterdam in opdracht van de Plastic Soup Foundation.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.