Bijna een op vijf koopt levensmiddelen online

Bijna een op de vijf inwoners van Nederland zegt weleens online levensmiddelen te kopen.

Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Van de Nederlanders boven de 12 jaar koopt 18,5 procent wel eens levensmiddelen, cosmetica of schoonmaakmiddelen online. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2012, toen 7,3 procent aangaf deze producten online te kopen. Van alle goederen en diensten is de aankoop van levensmiddelen sinds 2012 het snelst gegroeid.

<h2>Kleding en reizen meest gekocht</h2>

Net als in voorgaande jaren wordt online vooral kleding, reizen en vakanties of kaartjes voor evenementen aangeschaft. Hoewel deze goederen het populairst blijven, zijn het naast de online aankopen van levensmiddelen, medicijnen die het hardst gestegen zijn. Vergeleken met 2012 zijn die aankopen meer dan verdubbeld. Zeven procent kocht online medicijnen.

<h2>Driekwart koopt weleens online</h2>

In 2016 geeft 73 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen mensen. . Een toename van 9 procent vergeleken met vier jaar eerder. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen online. Negentig procent van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep zegt online goederen of diensten te hebben gekocht. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen, sinds 2012 met 46 procent.

<h2>Huishoudelijke apparaten</h2>

Jongeren schaffen iets vaker dan gemiddeld concertkaartjes, hard- of software aan. 25- tot 65-jarigen kopen iets vaker dan jongeren en ouderen huishoudelijke apparaten online, en 65-plussers zijn vaker online te vinden voor de aankoop van boeken of tijdschriften.

<h2>Ruim een kwart sluit verzekeringen online af</h2>

Het internet is ook steeds meer een platform voor het aanbieden en kopen van financiële diensten en producten. Van de ondervraagde personen in 2016 geeft 27 procent aan online een nieuwe verzekering te hebben afgesloten of bestaande verzekeringen te hebben gewijzigd. Aandelen, obligaties of andere beleggingsproducten worden door 6 procent online gekocht of verkocht. Internet wordt door 4 procent gebruikt voor het afsluiten van een lening of kredietregeling.

<h2>Vooraf informatie zoeken over aanbieders</h2>

Veertig procent geeft aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over aanbieders. Verder zegt 35 procent product- of prijsvergelijkingswebsites of apps bekeken te hebben of recensies en beoordelingen van andere klanten te hebben gelezen. Vijf procent heeft wel eens goederen of diensten gekocht of besteld zonder zich vooraf te informeren, door direct op een advertentie te klikken op een social media website of app, zoals Facebook of Twitter.

Lees ook
Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Viswinkel Ru-vis in Leusden heeft als eerste versspecialist in Nederland een gekoelde Pick-up geopend, waar klanten 24/7 hun webshopbestellingen kunnen afhalen. Het concept is bedacht door een Belgische slager en wellicht ook een mooi concept voor Nederlandse slagerijen.Ruud van Diermen is samen met Henrik Pieter de Graaf eigenaar van Ru-vis. Zij werden...

Alles over online verkoop voor slagers

Alles over online verkoop voor slagers

Online boodschappen waren al een flinke groeimarkt voor de coronacrisis, maar door de lege schappen in supermarkten in de eerste dagen na de beperkende maatregelen vonden nog meer consumenten de weg naar dit kanaal. Voor bakkers en slagers biedt de online verkoop kansen. Bakkerswereld en Vleesmagazine zetten de beste artikelen over online verkoop voor...

Keurslager De Haas tevreden over nieuw bestelplatform Connect

Keurslager De Haas tevreden over nieuw bestelplatform Connect

Keurslagerij De Haas is tevreden over het nieuwe bestelplatform Connect van Shopforce. ‘Klanten kunnen nu bij alle verswinkels in ons winkelcentrum bestellen zonder dat ze hiervoor de deur uit hoeven’, laat het bedrijf desgevraagd aan Vleesmagazine weten.Met Connect kunnen klanten van het winkelcentrum hun lokale boodschappen gemakkelijk vooraf bestellen...