Bijna een op de vijf inwoners van Nederland zegt weleens online levensmiddelen te kopen.
Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Van de Nederlanders boven de 12 jaar koopt 18,5 procent wel eens levensmiddelen, cosmetica of schoonmaakmiddelen online. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2012, toen 7,3 procent aangaf deze producten online te kopen. Van alle goederen en diensten is de aankoop van levensmiddelen sinds 2012 het snelst gegroeid.
<h2>Kleding en reizen meest gekocht</h2>
Net als in voorgaande jaren wordt online vooral kleding, reizen en vakanties of kaartjes voor evenementen aangeschaft. Hoewel deze goederen het populairst blijven, zijn het naast de online aankopen van levensmiddelen, medicijnen die het hardst gestegen zijn. Vergeleken met 2012 zijn die aankopen meer dan verdubbeld. Zeven procent kocht online medicijnen.
<h2>Driekwart koopt weleens online</h2>
In 2016 geeft 73 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen mensen. . Een toename van 9 procent vergeleken met vier jaar eerder. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen online. Negentig procent van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep zegt online goederen of diensten te hebben gekocht. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen, sinds 2012 met 46 procent.
<h2>Huishoudelijke apparaten</h2>
Jongeren schaffen iets vaker dan gemiddeld concertkaartjes, hard- of software aan. 25- tot 65-jarigen kopen iets vaker dan jongeren en ouderen huishoudelijke apparaten online, en 65-plussers zijn vaker online te vinden voor de aankoop van boeken of tijdschriften.
<h2>Ruim een kwart sluit verzekeringen online af</h2>
Het internet is ook steeds meer een platform voor het aanbieden en kopen van financiële diensten en producten. Van de ondervraagde personen in 2016 geeft 27 procent aan online een nieuwe verzekering te hebben afgesloten of bestaande verzekeringen te hebben gewijzigd. Aandelen, obligaties of andere beleggingsproducten worden door 6 procent online gekocht of verkocht. Internet wordt door 4 procent gebruikt voor het afsluiten van een lening of kredietregeling.
<h2>Vooraf informatie zoeken over aanbieders</h2>
Veertig procent geeft aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over aanbieders. Verder zegt 35 procent product- of prijsvergelijkingswebsites of apps bekeken te hebben of recensies en beoordelingen van andere klanten te hebben gelezen. Vijf procent heeft wel eens goederen of diensten gekocht of besteld zonder zich vooraf te informeren, door direct op een advertentie te klikken op een social media website of app, zoals Facebook of Twitter.